Agora i "Gazeta Wyborcza" powstały przed wyborami do parlamentu w 1989 r. "Gazeta Wyborcza" stała się pierwszym niezależnym dziennikiem w kraju, a Agora wyrosła na jedną z największych i najbardziej znanych spółek medialnych w Polsce. Od 1999 r. Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Największymi przedsięwzięciami Grupy są:
- Helios S.A. - operator największej sieci kin w kraju pod względem liczby obiektów i właściciel firmy NEXT FILM, zajmującej się dystrybucją i produkcją filmową;
- Gazeta Wyborcza - najpopularniejsza opiniotwórcza gazeta w Polsce, której treści są dostępne w wersji papierowej, w internecie - Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl oraz na smartfonach, tabletach i czytnikach; to lider transformacji cyfrowej w Polsce z blisko 100 tys. aktywnych płatnych subskrypcji cyfrowych na koniec 2016 r.
- AMS - lider na polskim rynku reklamy zewnętrznej;
- Spółka zajmuje się również wydawaniem książek oraz albumów muzycznych i filmowych.
Agora wydaje również czasopisma, m.in. Avanti, Logo, Cztery Kąty, Kuchnia czy Dziecko;
Serwisy internetowe Agory należą do wiodących pod względem popularności w swoich kategoriach. Wśród kilkudziesięciu marek internetowych spółki znajdują się m.in.: portale Gazeta.pl, Sport.pl, Tokfm.pl i Blox.pl, dostępne online i poprzez aplikacje mobilne; Agora jest obecna na rynku reklamy programmatic poprzez swoją spółkę zależną Yieldbird - jedną z najszybciej rozwijających się na polskim rynku spółek z tego obszaru.
Spółka jest też właścicielem trzech muzycznych marek radiowych stacji lokalnych: Złote Przeboje, Rock Radio i Radio Pogoda, internetowego radia Tuba.FM oraz większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego Radia TOK FM.
Celem nadrzędnym Agory jest rozwój na rynku mediów w ramach zdefiniowanej misji:
dostarczanie odbiorcom: czytelnikom, słuchaczom i widzom wiarygodnej informacji i godziwej rozrywki, a partnerom biznesowym - skutecznych sposobów dotarcia do klientów.
Warunkiem niezbędnym do realizacji misji jest sukces ekonomiczny, który wymaga wyższych przychodów i poprawy rentowności.
Grupa osiągnie to realizując cztery najważniejsze zadania:
- cyfrowa transformacja działalności prasowej,
- zbudowanie pozycji na rynku telewizyjnym,
- poprawa rentowności pozostałych biznesów Grupy,
- optymalizacja kosztów wspólnych usług i infrastruktury.
Więcej informacji na temat planów rozwoju Grupy Agora.
2017 - Informacja nt. liczby płatnych prenumerat cyfrowych "Gazety Wyborczej" Więcej
2016 - Aktualizacja informacji na temat wybranych segmentów operacyjnych Grupy Agora Więcej
Agora SA
- Kino
- Grupa Radiostacji
- AMS S.A.
- Inne
Spółka |
% udziałów |
Helios S.A. (Łódź) |
88,9% |
Next Film Sp. z o.o. (Łodź) |
100% |
Next Script Sp. z o.o. (Warszawa) |
75% |
Foodio Concepts Sp. z o.o. (Łódź) |
90% |
Spółka |
% udziałów |
Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o. (Warszawa): |
100% |
IM 40 Sp. z o.o. (Warszawa) |
72% |
Doradztwo Mediowe Sp. z o.o. (Warszawa) |
100% |
Inforadio Sp. z o.o. (Warszawa) |
66,1% |
Spółka |
% udziałów |
AMS S.A. (Warszawa) |
100% |
Adpol Sp. z o.o. (Warszawa) |
100% |
Instytut Badań Outdooru IBO Sp. z o.o. (Warszawa) |
40% |
Spółka |
% udziałów |
Agora Poligrafia Sp. z o.o. (Tychy) |
100% |
Trader.com (Polska) Sp. z o.o. (Warszawa) |
100% |
Agora TC Sp. z o.o. (Warszawa) |
100% |
Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. (Warszawa) |
15,8% |
Yieldbird Sp. z o.o. (Warszawa) |
84,3% |
Goldenline Sp. z o.o. (Warszawa) |
92,7% |
Online Technologies HR Sp. z o.o. (Szczecin) |
46,2% |
Stopklatka S.A. (Warszawa) |
41,1% |
Hash.fm (Warszawa) |
49,5% |
TV Zone Sp. z o.o. (Warszawa) |
100% |
Green Content Sp. z o.o. (Warszawa) |
51,1% |
Optimizers Sp. z o.o. (Warszawa) |
100% |
Agora S.A. od blisko trzydziestu lat funkcjonuje na rynku mediów. Działalność spółki rozpoczęła się wraz z wydaniem pierwszego numeru ogólnopolskiego dziennika „Gazeta Wyborcza”, który do dziś jest najpopularniejszą opiniotwórczą gazetą codzienną w kraju. Obecnie Agora jest również zaangażowana w dynamicznie rozwijające się przedsięwzięcia internetowe - m.in. serwisy grupy Gazeta.pl czy Yieldbird, jedną z najszybciej rozwijających się na polskim rynku spółek z obszaru reklamy programatycznej. Należąca do Grupy Agora, spółka AMS jest liderem na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce. Agora jest także obecna na rynku radiowym poprzez swoje lokalne radiostacje muzyczne i ponadregionalne informacyjne Radio TOK FM. Agora jest również większościowym właścicielem spółki Helios, operatora największej sieci kin w kraju pod względem liczby obiektów i właściciela firmy NEXT FILM, zajmującej się dystrybucją i produkcją filmową. Wydawnictwo Agora zajmuje się wydawaniem książek oraz albumów muzycznych i filmów na DVD.
Rynek mediów - instytucje branżowe
W trosce o transparentność zarówno własnej działalności biznesowej jak i otoczenia rynkowego na którym działa spółka, Agora aktywnie uczestniczy w wielu organizacjach branżowych, w tym min instytucjach zajmujących się tworzeniem standardów badań branżowych. Należą do nich min:
Instytucje prowadzące badania branżowe
Instytucja |
|
raporty i opracowania |
przynależność Agory |
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP) |
Organizacja wydawców, agencji reklamowych i ogłoszeniodawców, zajmująca się zbieraniem i weryfikowaniem informacji o wysokości nakładu i dystrybucji prasy |
www.teleskop.org.pl |
TAK |
Polskie Badania Czytelnictwa (PBC) |
Instytucja należąca do ZKDP; głównym zadaniem PBC jest zatwierdzanie metodologii badań czytelnictwa prasy w Polsce oraz nadzór nad ich realizacją |
www.pbczyt.pl |
TAK |
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ)* |
Prowadzi cykliczne, przekrojowe badania rynku out of home w oparciu o raportowane realne dane podmiotów zrzeszonych w tejże instytucji |
www.igrz.com.pl |
TAK |
Polskie Badania Internetu (PBI) |
PBI prowadzi min badanie Megapanel PBI/Gemius, stanowiące standard pomiaru oglądalności witryn internetowych w Polsce |
www.pbi.org.pl |
TAK |
Interactive Advertising Bureau Polska (IAB Polska)* |
IAB Polska współpracując z PwC prowadzi min badanie IAB AdEx dotyczące wydatków na reklamę online w Polsce |
www.iabpolska.pl |
TAK |
StarLink* |
Dom mediowy; prowadzi min badania dotyczące rynku reklamowego w Polsce |
www.starlink.pl |
Dom mediowy Agory |
Expert Monitor* |
Firma badawcza, działająca w obszarze monitoringu wydatków na reklamę w mediach |
www.expert-monitor.pl |
- |
ZenithOptimedia* |
Dom mediowy; badania dotyczące rynku reklamowego min w Polsce |
www.zenithoptimedia.com |
- |
* Wszystkie opinie, szacunki oraz prognozy dotyczące wydatków na reklamę sporządzane przez domy mediowe i wymienione instytucje badawcze, są ich niezależnymi opiniami i nie reprezentują opinii, szacunków oraz prognoz Zarządu Agory SA
Pozostałe organizacje branżowe, do których należy Agora
Czynniki ryzyka i zagrożenia:
Pobierz pdf
Zarząd prowadzi sprawy spółki kolegialnie, natomiast jego członkowie osobiście zarządzają poszczególnymi obszarami działalności operacyjnej Grupy.
Do kompetencji Rady Nadzorczej Agory należy między innymi wykonywanie nadzoru nad działalnością spółki, wybór biegłego rewidenta czy wyrażanie zgody na warunki istotnych transakcji spółki z podmiotami powiązanymi.
Instytucje rynku kapitałowego: