Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE

7 lipca 2025 / 11:17

Zwyczaje słuchania podcastów w Polsce [RAPORT CZ. 3]

Zwyczaje słuchania podcastów w Polsce [RAPORT CZ. 3]

W Polsce rośnie zarówno konsumpcja, jak i systematyczność słuchania podcastów. Coraz więcej osób odsłuchuje odcinków w całości i robi to regularnie. Treści zawarte w tym formacie cechuje eksperckość, wiarygodność i ciekawy dobór tematów, a podcast cieszy się zdecydowanie największym zaufaniem wśród wszystkich rodzajów mediów. To obraz wyłaniający się z ostatniej części raportu „Słuchacz podcastów w Polsce 2024” Grupy Eurozet przeprowadzonego we współpracy z Publicis Groupe.

Podcast niezmiennie jest liderem w kategorii zaufania do mediów. Ufa mu 59 proc. respondentów. Drugie w zestawieniu – radio – cieszy się zaufaniem 48 proc. Polaków. Badani wskazują również podcast jako zdecydowanego lidera w kategoriach wiarygodność, eksperckość i ciekawość treści.

– Treści audio są znakomitą formą rozrywki i właśnie ten aspekt najczęściej motywuje do sięgania po podcasty. Co jednak istotne, zaraz po nim Polacy cenią sobie możliwość poszerzania wiedzy o świecie. To pokazuje, że podcasty postrzegane są nie tylko jako sposób na relaks, ale też jako wartościowe źródło eksperckich treści.  Na uwagę zasługuje znaczący wzrost odsetka osób, które na bieżąco słuchają nowych odcinków programów. Tak odpowiada już 47 proc. badanych. W 2020 roku odsetek ten wynosił 30 proc. Można to interpretować jako rosnącą lojalność względem ulubionych podcastów i ich autorów. Do tego 76 proc. odbiorców odsłuchuje odcinków w całości – podkreśla Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biura reklamy Grupy Eurozet.

Jaka tematyka programów cieszy się największą popularnością? Podobnie jak w minionych latach na pierwsze miejsce wysuwają się podcasty kryminalne (33 proc.), choć ich przewaga z roku na rok topnieje. Na kolejnych miejscach znalazły się następujące tematy: wiadomości i polityka (32 proc.), psychologia i samorozwój (31 proc.), historia i społeczeństwo (31 proc.), kultura i rozrywka (w tym muzyka) (30 proc.) oraz zdrowie i uroda (28 proc.).

Podcasty na stałe wpisały się w krajobraz polskiego rynku medialnego, przyciągając kolejnych odbiorców. Jednocześnie zwiększa się konsumpcja treści. W ciągu ostatnich dwóch lat znacząco wzrósł odsetek śledzących więcej niż trzy audycje. Dziś jest to 42 proc. badanych (+6 pproc. 2024 vs 2022). Uwagę zwraca coraz większe zainteresowanie dłuższymi odcinkami. Najczęściej wskazywane są formaty trwające 21-30 minut (36 proc., r/r +2 pproc.). Programy, których długość to 31-60 minut wybiera 22 proc. (r/r +3 proc.) ankietowanych, a powyżej 60 minut – 7 proc. (r/r +1 pproc.). Jednocześnie spada zainteresowanie audycjami trwającymi mniej niż 20 minut. Większość odbiorców (63 proc.) oczekuje, że nowe odcinki będą publikowane raz w tygodniu. Warto też dodać, że 55 proc. respondentów słucha nowych treści w ciągu 1-2 dni od daty premiery.

Niekwestionowanym liderem wśród aplikacji, za pomocą których w Polsce odsłuchiwane są podcasty pozostaje YouTube. Tę platformę wskazało aż 66 proc. respondentów. Kolejne miejsca zajmują: Spotify (36 proc.), Empik Go (12 proc.), Audioteka (10 proc.) oraz TOK FM (9 proc.).

Podcasty najchętniej słuchane są w domu (84 proc. wskazań), rzadziej w samochodzie (19 proc.) i podczas spacerów (18 proc.). Jeśli wziąć pod uwagę, że dominującą porą ich słuchania jest późny wieczór i noc, stają się doskonałą platformą do komunikacji reklamowej. Słuchane w skupieniu, przy braku oddziaływania innych czynników “rozpraszających”, sprawiają, że przekazy marketingowe mają szansę zostać lepiej zapamiętane. 

Do słuchania najczęściej użytkownicy wykorzystują smartfony, na co wskazuje 63 proc. (r/r +2,7 pproc.) z nich, a do tego 44 proc. zawsze lub zazwyczaj korzysta ze słuchawek. Zdecydowanie rzadziej używają laptopów (16 proc.) i komputerów stacjonarnych (7 proc.)

Niezmiennie o nowych podcastach odbiorcy najczęściej dowiadują się za pośrednictwem mediów społecznościowych (35 proc., r/r -1 pproc.). Głównie są to YouTube (60 proc.), Facebook (59 proc.) i Instagram (48 proc.). Wzrasta także rola aplikacji mobilnych – już 30 proc. badanych wskazuje je jako źródło rekomendacji, co oznacza wzrost rok do roku o 2,7 pproc. Coraz częściej jednak źródłem informacji są aplikacje na smartfonie lub innym urządzeniu mobilnym (30 proc., +2 pproc.). Kolejnym istotnym kanałem dotarcia są polecenia we wcześniej słuchanych audycjach (27 proc.).

Więcej informacji na temat słuchaczy podcastów w Polsce można znaleźć w poprzednich informacjach na temat badania – m.in. w centrum prasowym Grupy Eurozet (Raport cz. 1, Raport 2). Autorem i właścicielem badania „Słuchacz podcastów w Polsce” jest Grupa Eurozet; realizacja: Publicis Groupe, listopad-grudzień 2024 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat, N=8364; CAWI.

Powrót