Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE

1 września 2025 / 15:23

Raport „O tym się mówi”: W lipcu z największym zasięgiem publikacja o tajnym spotkaniu Hołowni

Raport „O tym się mówi”: W lipcu z największym zasięgiem publikacja o tajnym spotkaniu Hołowni

Informacje pozyskane przez Mariusza Gierszewskiego (Radio ZET) i Dominiki Długosz (Newsweek Polska) o tajnym spotkaniu marszałka Szymona Hołowni i przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości uzyskała największe zasięgi w lipcu – wynika z comiesięcznego raportu „O tym się mówi” przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Lipcowy raport „O tym się mówi” otwierają artykuły opublikowane na stronach internetowych Radia ZET i Newseek.pl. Chodzi o publikacje „Radio ZET ujawnia: Szymon Hołownia spotkał się pod osłoną nocy z wysłannikiem Jarosława Kaczyńskiego” i „Tajna wizyta Szymona Hołowni. Późnym wieczorem odwiedził jednego z ważnych polityków PiS”. Jak dowiedzieli się dziennikarze, marszałek Sejmu Szymon Hołownia w nocy 3 lipca br. odwiedził mieszkanie europosła PiS Adama Bielana w Warszawie. Dołączył do nich Jarosław Kaczyński, a później także Michał Kamiński. Spotkanie odbyło się pod osłoną nocy, co wywołało medialne poruszenie. Rzeczniczka marszałka tłumaczyła, że regularnie spotyka się on z przedstawicielami różnych ugrupowań w ramach wymiany poglądów. Nocna wizyta wzbudziła jednak kontrowersje i krytykę ze strony polityków koalicji rządzącej. Na informacje dziennikarzy powoływano się 333 razy, a ich łączny zasięg wyniósł 28,6 mln kontaktów z przekazem. 

Na kolejnych dwóch pozycjach publikacje Goniec.pl


„»Granica Fałszu« - dziennikarz Gońca na 24h wcielił się w szeregi Ruchu Obrony Granic” to tytuł drugiego w lipcowym zestawieniu artykułu, autorstwa Daniela Arciszewskiego z portalu Goniec.pl, który na dobę wcielił się w rolę członka Ruchu Obrony Granic Roberta Bąkiewicza. Korzystając z ukrytej kamery, sprawdzał, jak naprawdę wygląda działalność tej organizacji i co faktycznie dzieje się na granicy z Niemcami. Okazało się, że uczestnicy otrzymywali szczegółowe instrukcje dotyczące tworzenia medialnego widowiska – mieli m.in. udawać nagrywanie, wykrzykiwać patriotyczne hasła czy śpiewać hymn, aby ich akcje wyglądały na bardziej dramatyczne. Z reportażu wynika, że działania ruchu miały w dużej mierze charakter spektaklu nastawionego na przekaz medialny, a nie faktyczną ochronę granicy. Podczas całej doby spędzonej w strukturach ROG dziennikarz nie napotkał żadnego realnego zagrożenia ani migrantów, co podało w wątpliwość prawdziwy sens i skuteczność tej inicjatywy. Reportaż wygenerował 112 publikacji w innych mediach, co przełożyło się na zasięg wynoszący 21,8 mln. 


Trzecie miejsce również przypadło materiałom, które zostały opublikowane w portalu Goniec.pl. Ich autorem jest Krzysztof Boczek. Chodzi o trzy artykuły poświęcone Robertowi Bąkiewiczowi: „Goniec ujawnia: Bąkiewicz bezkarny przez 2 lata po wyroku za zrzucenie ze schodów kobiety. Twierdzi, że będzie ułaskawiony” (10.07), „Goniec ujawnia: Andrzej Duda ułaskawił Roberta Bąkiewicza!” (15.07) oraz „Komornik dopadł Bąkiewicza. Oddał kasę Babci Kasi i »Wyborczej«”. Robert Bąkiewicz przez dwa lata nie wykonał wyroku za zepchnięcie „Babci Kasi” z kościelnych schodów podczas protestów w 2021 roku – nie odpracował prac społecznych ani nie zapłacił zasądzonych kwot, a komornik odzyskał tylko drobne sumy. W lipcu 2025 r. Andrzej Duda częściowo go ułaskawił, darując karę ograniczenia wolności, ale pozostawiając nawiązki i koszty sądowe. Kilka tygodni później komornik wyegzekwował od Bąkiewicza blisko 9 tys. zł, które trafiły do „Babci Kasi” i „Gazety Wyborczej”. Cykl publikacji ukazał, jak długo kontrowersyjny aktywista społeczny unikał odpowiedzialności i jak polityczny wymiar miało jego ułaskawienie. Łącznie informacje podane przez dziennikarza uzyskały zasięg 10,2 mln, a były cytowane 125 razy. 


Temat tajnego spotkania marszałka Hołowni miał swoją kontynuację. Andrzej Stankiewicz i Kamil Dziubka z Onetu ustalili, że polityk miał negocjować możliwość objęcia funkcji premiera lub utrzymania stanowiska marszałka Sejmu w tzw. „rządzie technicznym”. Spotkania odbywały się w mieszkaniu Adama Bielana i były utrzymywane w tajemnicy, aż do ich ujawnienia przez media. Informacje te wywołały polityczną burzę i oskarżenia o zdradę oraz hipokryzję. Hołownia nie zaprzeczył spotkaniom, ale twierdził, że nie planował żadnej zmiany układu władzy. Informacje z artykułu „Szymon Hołownia chciał zdradzić Tuska. Ujawniamy kulisy rozmów z Kaczyńskim” był cytowany 150 razy, co według ekspertów IMM przełożyło się na zasięg 6,1 mln kontaktów z przekazem. 


Lipcowe zestawienie raportu „O tym się mówi” zamykają Edyta Żemła i Marcin Wyrwał z Onetu z artykułem „Zięć prezydenta, syn generała i brat ministra. W armii huczy po nominacjach”. Według ustaleń dziennikarzy Władysław Kosiniak-Kamysz znalazł się w ogniu krytyki po serii kontrowersyjnych awansów w wojsku. Na wysokie stanowiska trafili m.in. syn jego doradcy, brat ministra sprawiedliwości oraz zięć prezydenta Dudy. Wojskowi zarzucają ministrowi nepotyzm i ignorowanie kompetencji przy nominacjach. Na podstawie artykułu powstało 88 publikacji w innych mediach, a ich łączny zasięg wyniósł 5,2 mln.    


Metodologia


Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.

Powrót