Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE
Tool-1

Z ostatniej chwili


Wyniki finansowe Grupy Agora w 2020 r.

AGORA, STRONA GłóWNA, NAJNOWSZA AKTUALNOść (TOOLBAR)

Wyniki finansowe Grupy Agora w 2020 r.

więcej
Tool-3
0

Schowek

(
0
)
Notowania

Notowania

Spółka

AGO

Kurs akcji [PLN]

6,40 zł

Zmiana[PLN]

2,24%

Do pobrania

Tool-7

Dane spółki

AGORA S.A.
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

AGO 2,24%
mWIG40 -0,23%
WIG-MEDIA -0,42%

Regon: 11559486
Numer KRS: 59944
NIP: 526-030-56-44

Tool-4

8 kwietnia 2021 / 11:43

„Kobiety kontra koronawirus. Jak pandemia zmieniła ich życie i pracę" – wyniki raportu Kantara na zlecenie Wysokieobcasy.pl i Wyborcza.pl

„Kobiety kontra koronawirus. Jak pandemia zmieniła ich życie i pracę

Aż dwa razy więcej kobiet straciło pracę w czasie pandemii COVID-19; to głównie kobiety zajmują się w domu edukacją zdalną dzieci i to one znacznie częściej w ciągu ostatniego roku cierpiały na bezsenność – tak wynika z badania zrealizowanego przez Kantar na zlecenie redakcji Wysokieobcasy.pl i Wyborcza.pl. Cały raport dostępny jest w serwisie Wysokieobcasy.pl.

W przeprowadzonym na zlecenie Wysokieobcasy.pl i Wyborcza.pl badaniu, którego partnerem jest State Street Bank, zapytano kobiety oraz mężczyzn, m.in. o to, jak wygląda ich obecna sytuacja na rynku pracy, jak pandemia wpłynęła na ich zdrowie psychiczne, a także na związki i życie rodzinne. Dodatkowo sprawdzano w ankietach, w jaki sposób pandemia rzutowała na aktywne zawodowo matki, w tym na te samotnie wychowujące dzieci.

Z raportu „Kobiety kontra koronawirus” wynika, że pandemia odcisnęła piętno na wielu obszarach życia rodzinnego, społecznego, a także na sytuacji gospodarczej oraz rynku pracy. Najbardziej uderzyła w te grupy, które już wcześniej miały trudną sytuację – kobiety samotnie wychowujące dzieci, rodziny żyjące na odległość, osoby z różnymi chorobami lub niepełnosprawnościami. Przyniosła strach przed zachorowaniem i obawy o zdrowie swoje i bliskich, ale też lęk o utratę pracy, obawy związane z przyszłością oraz lęk o sytuację materialną.

Ze zgromadzonych przez Kantar informacji wynika, że 46% kobiet i 25% mężczyzn odczuwa bezradność w trakcie pandemii. Kobiety znacznie częściej niż mężczyźni mają obawy związane ze zdrowiem, przyszłością i sytuacją materialną. Problemy ze snem przed pandemią miało aż 36% badanych kobiet, a w obecnej sytuacji ten problem jeszcze bardziej się u nich nasilił.

Spośród badanych obecnie pracuje 65% mężczyzn i 45% kobiet; mężczyźni częściej niż kobiety pracują w formie samozatrudnienia lub prowadzą własną firmę zatrudniającą pracowników. Pandemia silniej uderzyła w kobiety, bo aż 10% spośród nich straciło w tym czasie pracę – to 2 razy wyższy odsetek niż wśród mężczyzn. Stanowisko pracy w trakcie pandemii częściej traciły osoby młodsze (w grupie wiekowej 25-34 jest to 14%) i z wykształceniem podstawowym lub zawodowym (10%). Większość osób, które straciły pracę, znalazło już nową, z czego 43% musiało się przekwalifikować.

Kobiety i mężczyźni mają podobne poczucie stabilności finansowej, ale to kobiety w trakcie pandemii częściej ograniczały wydatki na siebie. Mężczyźni byli bardziej niż kobiety skłonni do wydawania pieniędzy na własne hobby, sprzęt technologiczny do komunikacji na odległość oraz zakup mebli i wyposażenia do domu. W przypadku 55% pracujących wynagrodzenie w czasie pandemii pozostało bez zmian, a dla 23% się zmniejszyło. Są także osoby (co piąty pracujący), których wynagrodzenie zwiększyło się w czasie pandemii.

W trakcie badania pytano również ankietowanych o ich sytuację w domu – opiekę nad dziećmi, pomoc w nauce zdalnej oraz podział obowiązków. Z raportu wynika, że ponad połowa pracujących rodziców (55% spośród nich, a 48% kobiet) twierdzi, że nauka zdalna dziecka wpływa negatywnie na ich pracę, a 41% rodziców (w tym 47% kobiet) deklaruje, że nie ma to żadnego wpływu na ich pracę. Mężczyźni częściej niż kobiety twierdzą, że zaangażowanie obojga rodziców w naukę zdalną jest takie samo. Kobiety natomiast częściej są zdania, że to one głównie zajmują się nauką zdalną dziecka/dzieci.

Niemal 1/3 rodziców deklaruje, że w obecnej sytuacji dziecko potrzebuje częstej pomocy przy nauce. To znacznie więcej niż przed pandemią – tylko 12% rodziców uważa, że dziecko wymagało wówczas takiego wsparcia. W kwestii opieki nad dzieckiem przed i w trakcie pandemii obraz rysowany przez kobiety i mężczyzn także się różni, podobnie jak przy nauce zdalnej. Mężczyźni częściej twierdzą, że podział opieki był i jest równy. Kobiety natomiast częściej deklarują, że to przede wszystkim one zajmują i zajmowały się dziećmi.

Sytuacja spowodowana pandemią koronawirusa na niektóre aspekty życia wpłynęła natomiast pozytywnie – zdecydowana większość osób doceniła swoją sytuację życiową, ponad połowa ma więcej czasu dla siebie, a 31% kobiet i 21% mężczyzn odczuwa satysfakcję ze zmiany trybu funkcjonowania.

O wynikach badania „Kobiety kontra koronawirus. Jak pandemia zmieniła ich życie i pracę" redakcja „Wysokich Obcasów” rozmawiała z ekspertkami podczas konferencji online, która odbyła się 22 marca br. Podczas spotkania zaproszeni goście zastanawiali się również, jak obecną, trudną sytuację kobiety mogą wykorzystać, by zbudować sobie lepszą przyszłość.

Cały raport dostępny jest na Wysokieobcasy.pl oraz pod linkiem https://static.im-g.pl/im/6/26955/m26955216,NIEUSTRASZONA-W-PRACY-V2.pdf 

Badanie powstało w ramach projektu pt. #Nieustraszona w pracy tworzonego przez „Wysokie Obcasy" oraz „Wysokie Obcasy Praca" we współpracy z firmą State Street Bank. Projekt rozpoczął się w 2020 r., a jego celem jest podkreślenie znaczenia odwagi, siły, wyznaczania sobie autentycznych celów, konsekwencji w działaniu i wzajemnego wspierania się kobiet, które wciąż muszą walczyć o to, by na rynku pracy traktowano je na równi z mężczyznami. Tegoroczna odsłona #Nieustraszonej w pracy oparta jest na badaniu sytuacji zawodowej kobiet w czasie pandemii w kontekście utraty, zmiany lub poszukiwania pracy, rozwoju, zdrowia psychicznego czy kobiet matek, które musiały połączyć pracę zawodową z opieką nad dziećmi.

Powrót

NEWSLETTER

Każdego dnia dzieje się u nas coś nowego.
Chętnie o tym opowiemy.

Wybierz:

Podanie adresu e-mail oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie newslettera zawierającego informacje na temat działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora w interesującym Panią/Pana obszarze. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Agora S.A. z siedzibą w Warszawie (00-732), ul. Czerska 8/10. Będą one przetwarzane w celu dostarczania zamówionego newslettera, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora. Zgodę można wycofać w każdym czasie poprzez kontakt z iod@agora.pl, jednak jej wycofanie nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Wycofując zgodę na otrzymywanie newslettera, rezygnuje Pani/Pan z otrzymywania wszystkich newsletterów korporacyjnych dotyczących działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w szczególności praw przysługujących osobom, których dane przetwarzamy, znajduje się w Polityce prywatności serwisu Agora.pl oraz w naszej Polityce transparentności.