Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE

26 czerwca 2009 / 16:20

Akcja "My, narkopolacy"

Akcja
Komunikat prasowy

Dziś - w Międzynarodowym Dniu Solidarności z Osobami Uzależnionymi od Narkotyków - "Gazeta" i Fundacja Agory rozpoczęły akcję pod hasłem "My, narkopolacy". Seria tekstów redakcyjnych ma przybliżyć czytelnikom temat współczesnych uzależnień. Organizatorzy akcji będą też lobbować za zmianą prawa, polityki państwa i postaw społecznych.

Akcja "My, narkopolacy" przedstawi różne nałogi - pierwszym z nich są narkotyki postrzegane jako największe zło. Jednak gdy spojrzymy na statystyki, okazuje się, że od opiatów (np. heroiny) umiera w Polsce rocznie 300 osób, podczas gdy od alkoholu - 30 tys., a od papierosów - 100 tys. Organizatorzy działań chcą zburzyć stereotyp w postrzeganiu osób uzależnionych, pokazać, że uzależnienie to choroba, którą należy leczyć, a nie problem kryminalny. Akcja będzie postulować zmianę prawa i polityki państwa.

- Dlaczego "narkopolacy" - i to "solidarycą"? Żeby w 20 lat po odzyskaniu wolności dostrzec, że różne są formy zniewolenia. Nałóg może być równie skuteczny jak reżim - mówi Michał Sołtysiak, szef akcji społecznych "Gazety" - Uzależnienie, jak narodowość, łączy Polaków: młodego chłopaka z Warszawy palącego marihuanę i leciwą, religijną kobietę z Małopolski, która namiętnie łyka tabletki z krzyżykiem.

W dzisiejszym wydaniu "Gazety Wyborczej" można przeczytać swoisty manifest "My, narkopolacy", Apel do rządów świata o współczujące podejście do uzależnionych, a także wypowiedzi ekspertów o prawnych regulacjach dotyczących narkotyków. Już jutro w "Gazecie" ukaże się rozmowa z terapeutką uzależnień Ewą Woydyłło, a - w "Wysokich Obcasach" - portret Kasi Malinowskiej-Sempruch, szefowej "Programu globalnej polityki narkotykowej" w Open Society Institute.

Ruszy również strona internetowa akcji - www.narkopolacy.pl , a organizatorzy działań czekają na maile i listy od czytelników.

Patronem akcji jest Radio TOK FM, które na swojej antenie będzie podejmowało temat uzależnień, a partnerem - firma AMS.

Działania pod hasłem "My, narkopolacy" będą wspierane kampanią na nośnikach reklamy zewnętrznej AMS w całej Polsce, w "Gazecie Wyborczej", Radiu TOK FM oraz na portalu www.narkopolacy.pl . Layouty promocyjne i logo akcji przygotowała agencja Jasieński & Stadnicki Advertising.

Akcja współfinansowana jest przez Fundację Agory.

Powrót