Komunikat prasowy
| mln zł | 2 kwartał 2012 | 2 kwartał 2011 | % zmiany r/r | 1 półrocze 2012 | 1 półrocze 2011 | % zmiany r/r |
| Przychody | 283,1 | 319,3 | (11,3%) | 564,4 | 615,1 | (8,2%) |
| Koszty | 280,8 | 292,9 | (4,1%) | 564,3 | 578,5 | (2,5%) |
| Zysk / strata netto | 0,7 | 21,5 | (96,7%) | (0,3) | 28,6 | - |
| przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej | 1,3 | 21,7 | (94%) | (0,2) | 27,8 | - |
| EBIT | 2,3 | 26,4 | (91,3%) | 0,1 | 36,6 | (99,7%) |
| EBITDA | 25,9 | 52,3 | (50,5%) | 46,8 | 84,5 | (44,6%) |
| EBITDA operacyjna1 | 26,8 | 56,6 | (52,7%) | 48,6 | 93,3 | (47,9%) |
| Marża EBITDA operacyjna1 | 9,5% | 17,7% | (8,2pkt%) | 8,6% | 15,2% | (6,6pkt%) |
Dane za 1 półrocze 2012 r. (porównanie r/r):
| . | Według szacunków Grupy wydatki na całym rynku reklamy wyniosły około 3,8 mld zł (spadek o prawie 4%). |
| . | Przychody Grupy wyniosły 564,4 mln zł (spadek o 8,2%), w tym sprzedaż reklam wyniosła 325,1 mln zł (spadek o 7,7%), sprzedaż wydawnictw wyniosła 81 mln zł (spadek o 19,3%), sprzedaż biletów do kin wyniosła 59,1 mln zł (spadek o 15%), a pozostała sprzedaż wzrosła o 6,6% do 99,2 mln zł. |
| . | Koszty operacyjne netto Grupy zmniejszyły się o 2,5% do 564,3 mln zł. Spadek ten wynika z ograniczenia wydatków na reprezentację i reklamę (o 22,6%) oraz z niższych niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanych w instrumentach finansowych (o 79,5%). Na obniżenie kosztów operacyjnych Grupy w 1 półroczu 2012 r. wpłynął też spadek w 2 kw. 2012 kosztów zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów, a także kosztów amortyzacji. |
| . | Marża EBITDA operacyjna2 segmentu Prasa Codzienna (Gazeta Wyborcza, Metro, Projekty Specjalne, pion Druku Agory S.A. i Agora Poligrafia Sp. z o.o.) wyniosła 19,7%. |
| . | Sprzedaż reklam w Gazecie Wyborczej3 wyniosła 108,1 mln zł (spadek o 18,2%), a sprzedaż egzemplarzy wyniosła 55,6 mln zł (spadek o 15,4%). Gazeta rozpowszechniała płatnie średnio 265 tys. egz., a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł 37,5%. |
| . | Przychody pionu Prasa Bezpłatna4 ze sprzedaży reklam5 wyniosły 14,3 mln zł (spadek 1,4%), w tym wpływy z reklam wymiarowych były niższe o 1,3% przy rynkowym spadku wydatków na ogłoszenia wymiarowe we wszystkich dziennikach o ponad 18%. Udział bezpłatnej gazety Agory w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł o prawie 1 pkt% do 5%, a wynik operacyjny EBIT2 pionu był pozytywny i wzrósł w stosunku do zeszłego roku o 0,2 mln zł. |
| . | Przychody segmentu Internet6 Agory wzrosły o 4,3% do poziomu 57,8 mln zł, w tym przychody z reklam internetowych7 wyniosły 44,9 mln zł i wzrosły o 14%. Segment poprawił swój wynik operacyjny EBIT2 do poziomu 4,4 mln zł. W czerwcu 2012 r. serwisy grupy Gazeta.pl uzyskały zasięg 60,2%, co dało grupie Gazeta.pl trzecie miejsce wśród polskich portali. |
| . | Przychody segmentu Kino8 wyniosły 88,1 mln zł i zmniejszyły się o 7,1% na skutek niższej sprzedaży biletów w kinach Helios, która wyniosła 3,3 mln sztuk (spadek o 18%). Na niższą frekwencję znaczący wpływ miały Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które odbyły się w Polsce i na Ukrainie w czerwcu 2012 r. Segment odnotował stratę operacyjną na poziomie EBIT w wysokości 2,4 mln zł, a jego EBITDA operacyjna wyniosła 6,9 mln zł. |
| . | Przychody grupy AMS9 z reklam10 wyniosły 75,1 mln zł i zmniejszyły się o 10,5% w wyniku spadku przychodów w 2 kw. 2012 w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Segment odnotował stratę operacyjną na poziomie EBIT w wysokości 0,2 mln zł, a jego EBITDA operacyjna11 wyniosła 9,1 mln zł. Udział grupy AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wyniósł blisko 28%. |
| . | Segment Radio12 Agory zwiększył przychody o 11,6% do 45,3 mln zł, a jego koszty wyniosły 44,7 mln zł (wzrost o 17,3%). Radiostacje muzyczne Agory zwiększyły swój udział w słuchalności do poziomu 8% (wzrost o 1 pkt%). |
| . | Przychody segmentu Czasopisma13 wyniosły 34,6 mln zł (spadek o 10,8%), a koszty wyniosły 32,8 mln zł. Segment osiągnął pozytywny wynik operacyjny na poziomie EBIT2 w wysokości 1,8 mln zł i EBITDA operacyjna1,2 w wysokości 2 mln zł. |
Wyniki rynkowe i finansowe przedsięwzięć Grupy Agora w 2 kw. 2012 r. (porównanie r/r):
GAZETA WYBORCZA
Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnim rozpowszechnianiem płatnym na poziomie 258 tys. egz. (spadek o 15,5%). Rozpowszechnianie płatne Rzeczpospolitej wyniosło 106 tys. egz. (spadek o 19,7%), Dziennika Gazety Prawnej - 77,9 tys. egz. (spadek o 15,5%), Faktu - 384 tys. egz. (spadek o 1,3%), a Super Expressu - 162 tys. egz. (spadek o 5,4%). Gazeta Wyborcza była najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym w Polsce docierając do 3,5 mln czytelników (11,6% zasięgu, CCS). Przychody Gazety z reklam3 wyniosły 57,7 mln zł (spadek o 17,9%). W 2 kw. 2012 r. w internecie zostały udostępnione odpłatnie treści z Magazynu Świątecznego - sobotniego dodatku do Gazety Wyborczej, a użytkownicy tabletów Kindle uzyskali dostęp do treści z poniedziałkowego dodatku Sport.pl. Gazeta Wyborcza otrzymała też wyróżnienia w konkursie INMA Awards za dwa projekty - debiut pisma Książki. Magazyn do czytania oraz za kampanię wizerunkową Wyborcza. Gazeta od ważnych tematów.
METRO
Przychody pionu Prasa Bezpłatna4 ze sprzedaży reklam5 wyniosły 7,4 mln zł i obniżyły się o 10,8%, a wpływy Metra z ogłoszeń wymiarowych były niższe o 10,4% przy spadku wydatków na reklamę wymiarową w dziennikach o 19%. Dzięki temu udział Metra w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł o 0,5 pkt% do prawie 5%. Bezpłatny dziennik Agory uzyskał dobre wyniki czytelnictwa, docierając do 1,66 mln osób (5,5% zasięgu, CCS) i miał o 0,66 mln czytelników więcej niż Rzeczpospolita oraz o 1,13 mln czytelników więcej niż Dziennik Gazeta Prawna. Pion wypracował zysk na poziomie EBITDA operacyjna2,4 w wysokości 0,8 mln zł. W 2 kw. 2012 r. wystartował wspólny projekt Metra i Microsoftu - portal MetroMsn.pl, który łączy rozrywkę, wiadomości i treści poświęcone stylowi życia ze sprawami konsumenckimi. Akcja dziennika Metro pt. Dzień bez twarzy zdobyła główną nagrodę w kategorii Marketingowe rozwiązania dla reklamodawców w tegorocznej edycji międzynarodowego konkursu INMA Awards.
PROJEKTY SPECJALNE
Przychody pionu Projekty Specjalne wyniosły 8,1 mln zł. Agora kontynuowała wydawanie 2 serii wydawniczych i zaproponowała 18 projektów jednorazowych, sprzedając 0,2 mln książek i książek z płytami CD i DVD. Pion zanotował stratę operacyjną EBIT2 w wysokości 1,1 mln zł. W maju 2012 r. wystartowało Publio.pl - internetowa księgarnia z ofertą kilku tysięcy e-booków i audiobooków w formatach przystosowanych do e-czytania (Kindle-MOBI, ePub, PDF) oraz w wersji audio (MP3). Serwis posiada również lekką stronę umożliwiającą korzystanie z niego na smartfonach.
INTERNET
Przychody segmentu Internet6 Agory wzrosły o 8,5% do 32 mln zł, w tym przychody z reklam internetowych7 wzrosły o 18,7% do 25,4 mln zł przy rynkowym wzroście wydatków na reklamę graficzną i e-mail marketing o 1%. Przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach spadły o 27%. Koszty segmentu obniżyły się o 2,4% do poziomu 28,7 mln zł. W czerwcu 2012 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wyniósł 60,2%, a liczba ich użytkowników wzrosła do 11,8 mln osób. Grupa Gazeta.pl znalazła się w pierwszej trójce polskich portali, a segment poprawił swój wynik EBITDA operacyjna1,2 do poziomu 4,7 mln zł. W czerwcu 2012 r. wraz ze startem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej ruszyła pierwsza w Polsce smartfonowa redakcja Sport.pl. Dziennikarze wyposażeni w telefony najnowszej generacji na bieżąco przekazywali teksty, zdjęcia i materiały wideo do serwisu Sport.pl/Euro2012 i mobilnej wersji Sport.pl. Kibice mogli również śledzić mecze w telefonach z systemami iOS i Android dzięki bezpłatnej aplikacji Z czuba i na żywo. W 2 kw. 2012 r. Agencja SociAll dołączyła do grona oficjalnych partnerów serwisu Facebook.com - otrzymała miano Preferred Marketing Developer i będzie uczestniczyć w projektach oraz seminariach organizowanych przez Facebook.com.
KINO
Przychody z działalności Heliosa wyniosły 34,3 mln zł i obniżyły się o 13,2%, głównie na skutek niższej frekwencji w kinach Heliosa, która wyniosła blisko 1,2 mln widzów i zmniejszyła się o 24% w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Koszty działalności kinowej wyniosły 40,7 mln zł, a wynik EBITDA operacyjna spółki był ujemny i wyniósł 1,7 mln zł. Helios dalej pracował nad cyfryzacją swoich kin. Na koniec sierpnia 2010 r. sale kinowe sieci były wyposażone w 24 projektory cyfrowe z możliwością wyświetlania filmów w systemie 3D, a do końca czerwca 2012 r. zamontowano w nich kolejne 122 projektory cyfrowe, w tym 70 wyposażonych w system do wyświetlania filmów w technologii 3D. Do dziś wszystkie kina sieci Helios zostały scyfryzowane. W czerwcu 2012 r. Helios uruchomił swoje 28. kino - nowoczesny 4-salowy obiekt w Tczewie, który jest jedynym multipleksem w tym mieście.
REKLAMA ZEWNĘTRZNA
Przychody grupy AMS z reklam10 wyniosły 39,1 mln zł i spadły o 20% przede wszystkim w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Ich efektem dla rynku reklamy zewnętrznej było ograniczenie aktywności reklamowej podmiotów, które nie były sponsorami mistrzostw, w obawie przed zbyt dużym nasyceniem reklamowym rynku. Szacowany udział grupy AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wyniósł 25%. Grupa AMS osiągnęła pozytywny wynik EBITDA operacyjna1,11 w wysokości 6 mln zł. W 2 kw. 2012 r. AMS zdobył nagrody w dwóch kategoriach konkursu Media Trendy 2012: Marketing społeczny/CSR za program AMS dla Integracji - pokazy w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz Innowacyjna zmiana za AMS Metrics - narzędzie do liczenia zasięgu reklamy zewnętrznej. AMS przeprowadził też wraz z domem mediowym OMD kampanię wykorzystującą unikalny w skali Polski system informacji o komunikacji miejskiej dla mieszkańców i turystów. Kampania była prowadzona w czerwcu 2012 r. na wiatach przystankowych w Warszawie i w Krakowie i wykorzystywała technologię QR kodów na wiatach oraz działania w serwisie jakdojade.pl.
RADIO
Przychody radiostacji Agory z reklam14 wyniosły 25,5 mln zł i wzrosły o 14,9% przy rynkowym spadku wydatków na reklamę radiową o ponad 5%. EBITDA operacyjna1 segmentu wyniosła 3,2 mln zł. Stacje muzyczne Grupy zwiększyły swój udział w słuchalności o 0,9 pkt% do poziomu 8,2%. W kwietniu 2012 r. Radio Złote Przeboje wspólnie z agencją Prestige MJM zorganizowało w ramach cyklu Prestiżowe gwiazdy, Złote Przeboje pierwsze dwa koncerty światowych gwiazd muzyki - Michaela Buble w Ergo Arenie Gdańsk/Sopot i Andrea Bocellego w Atlas Arenie Łódź. W maju 2012 r. Grupa Radiowa Agory przy współpracy z Samsung Polska uruchomiła tuba.TV - pierwszą i jedyną w Polsce muzyczną telewizję, która dopasowuje playlistę teledysków do gustu indywidualnego widza. Aplikacja jest dostępna w telewizorach Samsung Smart TV i w odtwarzaczach Blue-ray z funkcją Smart Hub. Grupa Radiowa Agory zaproponowała też nową wersję internetowej platformy muzycznej tuba.FM. Serwis zmienił layout i został zintegrowany z systemem komentarzy Facebook.com, a jego oferta muzyczna została rozszerzona i uporządkowana.
CZASOPISMA
Przychody segmentu Czasopisma wyniosły 18,6 mln zł (spadek o 11,4%), w tym sprzedaż wydawnictw wyniosła 7,1 mln zł, a przychody z reklam5 wyniosły 11,5 mln zł. Udział czasopism Agory w wydatkach reklamowych w miesięcznikach sięgnął 12,1%. Koszty segmentu wyniosły 18,2 mln zł, a EBITDA operacyjna1,2 wyniosła 0,6 mln zł. W 2 kw. 2012 segment zaproponował 3 nowe pisma: Happy!, Magnolia, Kontynenty oraz 2 serwisy: swiatmotocykli.pl - wortal o tematyce motocykli i skuterów oferujący wiadomości, reportaże i obszerne testy oraz remontowezmagania.pl - stronę z poradami budowlanymi i remontowymi. W maju 2012 r. okładki magazynów Dziecko i Poradnik Domowy zostały wyróżnione w prestiżowym konkursie Izby Wydawców Prasy - Grand Front.
Perspektywy
RYNEK REKLAMY W 2012 R.
Obserwując pogarszającą się sytuację makroekonomiczną i na rynku reklamy, Spółka zdecydowała się zweryfikować swoje szacunki rynku reklamy w 2012 r. Po dogłębnej analizie sytuacji na rynku reklamy w pierwszym półroczu 2012 r. i do dnia publikacji sprawozdania finansowego za 2 kw. 2012 r., Spółka zakłada, że dynamika spadku wartości wydatków reklamowych w Polsce w 2012 r. będzie się kształtować w przedziale 2-5%. Reklamowdawcy zwiększą wydatki na reklamę w internecie o 8-11%, a wydatki na reklamę kinową będą się kształtować w przedziale pomiędzy ewentualnym spadkiem o 1%, a wzrostem o 2%. Wartość budżetów reklamowych realizowanych na nośnikach reklamy zewnętrznej zmniejszy się o około 0-3%. Spadek wartości wydatków na reklamę w telewizji zmniejszy się o około 3-6%, a w radio o około 1-4%. Wartość wydatków reklamowych w dziennikach może zmniejszyć się o około 17-20%, a w czasopismach o około 8-11%.
Szacunki dotyczące dynamik wydatków reklamowych w poszczególnych mediach mogą być obarczone błędem, co jest związane ze znaczącą presją rabatową ze strony reklamodawców, brakiem wiarygodnych danych na temat średniej rynkowej wartości udzielanych rabatów oraz zmianami w sposobie korzystania z poszczególnych mediów i krótkimi okresami planowania kampanii reklamowych w poszczególnych mediach.
KOSZTY W 2012 R.
W 2012 r. Grupa planuje ograniczenie kosztów operacyjnych. Ze względu na pogarszającą się sytuację na rynku reklamy Grupa planuje elastyczne zarządzanie bazą kosztową w celu dopasowania się do warunków rynkowych w poszczególnych segmentach.
Koszt usług obcych w 2012 r. zależeć będzie w dużej mierze od kosztów kopii filmowych oraz od kursu wymiany euro do złotego i kosztów pośrednictwa sprzedaży czasu antenowego i powierzchni reklamowych. Na wzrost tej pozycji mogą też wpłynąć planowane otwarcia nowych kin.
Biorąc pod uwagę osłabienie rynku reklamowego oraz zmieniającą się dynamicznie sytuację na rynku mediów, Grupa planuje elastyczne zarządzanie bazą kosztową związaną z wynagrodzeniami i świadczeniami na rzecz pracowników. Na wysokość tych kosztów może wpłynąć realizacja projektów rozwojowych w Grupie, w tym otwarcia nowych obiektów kinowych, oraz koszty rezerwy na plany motywacyjne realizowane w Grupie.
Grupa nie planuje zwiększenia intensywności działań marketingowych w 2012 r., jednak poziom tych wydatków zależy od dynamiki rozwoju poszczególnych mediów, liczby uruchamianych projektów, w tym kolekcji wydawniczych, a także od rynkowej aktywności i projektów konkurencji.
Wysokość kosztów materiałów i energii w 2012 r. zależy głównie od cen papieru, wolumenu produkcji i kursu wymiany euro do złotego.
NAJWAŻNIEJSZE CELE GRUPY AGORA W 2012 R.
Ze względu na pogarszającą się sytuację na rynku reklamy, w kolejnych kwartałach 2012 r. Grupa będzie koncentrować swoje wysiłki na ograniczaniu kosztów operacyjnych w celu dostosowania funkcjonowania i organizacji Grupy do sytuacji na rynku reklamy i zmian zachodzących w mediach.
Dodatkowo Grupa zamierza kontynuować realizację najważniejszych celów na 2012 r., m.in.:
| . | zintensyfikować działania wzmacniające synergie pomiędzy poszczególnymi segmentami w portfolio Grupy oraz wykorzystujące możliwości oferowane przez internet do rozwoju nowych form i zakresu działalności również w tradycyjnych mediach; |
| . | intensywnie rozwijać zarówno segment Internet, jak i szeroko rozumiany internet w Grupie; |
| . | rozwijać się na rynku operatorów kinowych poprzez otwarcie nowych obiektów kinowych; |
| . | zwiększyć skalę działalności Grupy, także poprzez kolejne akwizycje wzmacniające jej pozycję lub poszerzające źródła jej przychodów. |
UWAGA: Powyższe dane finansowe pochodzą z komentarza zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za 2 kw. 2012 r. Obejmują one okres styczeń-czerwiec 2012 r. i kwiecień-czerwiec 2012 r., zaś porównania mówią o dynamice w stosunku do analogicznych okresów 2011 r.
Przypisy:
1 z wyłączeniem niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanymi w instrumentach finansowych.
2 EBIT, EBITDA i EBITDA operacyjna dla Prasy Codziennej, Internetu i Czasopism wyliczane są po kosztach bezpośrednio przypisanych do danego segmentu operacyjnego Grupy, bez alokacji kosztów ogólnofirmowych Spółki (np. kosztów zarządu, większości kosztów pionów wspomagających Spółki), które są zawarte w pozycjach uzgadniających.
3 dane nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi segmentami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji. Podane kwoty uwzględniają tylko część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, GazetaDom.pl, Domiporta.pl, Komunikaty.pl oraz serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl) przypisaną drukowanemu wydaniu Gazety.
4 dane zawierają całkowite wpływy pionu Prasa Bezpłatna rozumiane jako wpływy z ogłoszeń oraz insertów w dzienniku Metro, przychody z akcji specjalnych realizowanych w ramach projektów specjalnych Metra oraz wpływy z akcji realizowanych przez mTarget.
5 dane nie zawierają przychodów i pełnych kosztów wzajemnej promocji pomiędzy różnymi działalnościami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.
6 segment Internet obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Internet Agory SA, LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. oraz Sport4People sp. z o.o.
7 dane nie zawierają pełnych przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi działalnościami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji. Dane uwzględniają eliminację wzajemnej sprzedaży pomiędzy pionem Internet, LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. i Sport4People sp. z o.o.
8 segment Kino zawiera dane spółki Helios S.A. (31 sierpnia 2011 r. Helios S.A. połączył się z Kinoplex Sp. z o.o.).
9 segment Reklama Zewnętrzna zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek AMS S.A. i Adpol Sp. z o.o., wchodzących w skład grupy AMS.
10 dane nie zawierają przychodów z promocji innych działalności Grupy Agora na nośnikach grupy AMS, jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.
11 dane uwzględniają korektę reklasyfikacyjną amortyzacji wynikającą ze źródeł finansowania środków trwałych należących do grupy AMS.
12 segment Radio zawiera skonsolidowane pro-forma dane pionu radiowego w Agorze S.A., radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej TOK FM, wchodzących w skład Grupy Agora, czyli: 20 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających pod marką Roxy FM, radiostacji lokalnej oferującej muzykę w formacie AC (Adult Contemporary) oraz ponadregionalnej stacji TOK FM obejmującej 9 największych obszarów miejskich.
13 segment Czasopisma zawiera dane pionu Czasopism Agory S.A.
14 dane obejmują sprzedaż własnego i obcego czasu antenowego związaną ze świadczonymi usługami pośrednictwa. Podane kwoty nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi działalnościami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.
Źródła danych:
Rynek reklamy: dane dotyczą reklam i ogłoszeń w sześciu mediach (prasa, radio, telewizja, reklama zewnętrzna, internet, kino). Spółka skorygowała dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej i kinowej i ich dynamiki w 2 kw.11 r. O ile nie zaznaczono inaczej, dane dotyczące poziomu rynkowych wydatków na reklamę w prasie i radiu są szacowane przez Agorę z uwzględnieniem poziomu średniego rabatu i podawane są w cenach bieżących. Biorąc pod uwagę presję rabatową i wyprzedaż przez media czasów/powierzchni reklamowych, dane te mogą być obarczone pewnymi błędami, które mogą być korygowane w kolejnych raportach kwartalnych. Dane dla prasy dotyczą jedynie ogłoszeń wymiarowych, z pominięciem insertów, ogłoszeń drobnych i nekrologów. Jako podstawę do szacunków użyto wydatków cennikowych z monitoringu Kantar Media (dawniej Expert Monitor) i monitoringu Agory S.A. Wydatki na reklamę w telewizji, kinie i w internecie oparte są na szacunkach domu mediowego Starlink; szacunki rynku telewizyjnego obejmują kwoty związane z emisją regularnej reklamy oraz sponsoringu, nie zawierają natomiast kwot związanych z telezakupami, product placement lub innymi formami. Szacunki rynku internetowego obejmują wydatki na reklamę graficzną (display), reklamę w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing), e-mail marketing i marketing afiliacyjny. Szacunki rynku reklamy zewnętrznej pochodzą z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
Sprzedaż dzienników: dane dotyczące liczby rozpowszechnianych egzemplarzy dzienników według Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy (ZKDP). Używane w niniejszej informacji pojęcie "rozpowszechnianie" oznacza "rozpowszechnianie płatne razem" z deklaracji składanych przez wydawców do ZKDP.
Czytelnictwo dzienników: dane o czytelnictwie dzienników pochodzą z Polskich Badań Czytelnictwa, badania realizowanego przez Millward-Brown SMG/KRC na losowej, ogólnopolskiej próbie Polaków powyżej 15 roku życia. Użyto wskaźnika CCS - Czytelnictwa Cyklu Sezonowego informującego o odsetku respondentów deklarujących czytanie przynajmniej jednego wydania tytułu w ciągu poprzedzających 7 dni. Wielkość próby ogólnopolskiej: kwiecień-czerwiec 2012 r. N = 12 050.
Zasięg serwisów internetowych: grupa Gazeta.pl obejmuje serwisy internetowe udostępniane pod domenami, których abonentem jest Agora, w tym serwisy partnerskie. Dane dotyczące liczby użytkowników (real users) pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius i obejmują użytkowników w wieku 7 lub więcej lat, łączących się z serwerów znajdujących się na terenie Polski, i dotyczą domen zarejestrowanych na Agorę. Dane dotyczące liczby użytkowników serwisów grupy Gazeta.pl audytowane są przez Gemius SA.
Sprzedaż biletów do kin: dane dotyczące sprzedaży biletów w kinach Helios są danymi księgowymi, raportowanymi zgodnie z okresami i zasadami sprawozdawczości giełdowej.
Reklama zewnętrzna: dane na podstawie raportu IGRZ o wielkości przychodów wybranych spółek reklamy zewnętrznej: AMS S.A., BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of Home oraz Warexpo. Raport ten jest opracowany przez IGRZ w oparciu o faktyczne dane finansowe przekazywane przez wymienione podmioty i dotyczące rynku reklamy zewnętrznej definiowanego jako rynek out-of-home, obejmującego reklamę stacjonarną, mobilną i cyfrową.
Udział w słuchalności radiostacji: dane pochodzą z badania RadioTrack przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown SMG/KRC (wszystkie miejsca słuchania, wszystkie dni słuchania i wszystkie kwadranse); dla radiostacji muzycznych Agory w miastach nadawania stacji Agory i grupie wiekowej 15+ za okres kwiecień -czerwiec: próba dla 2011: = 10 518., dla 2012: = 10 487; za okres styczeń-czerwiec: próba dla 2011: = 21 012., dla 2012: = 21 002 .
Reklama w miesięcznikach: dane cennikowe dotyczące czasopism pochodzą z monitoringu Kantar Media (dawniej Expert Monitor); reklama komercyjna brandowa; pominięto miesięczniki specjalistyczne; uwzględniono 125 tytułów w okresie kwiecień-czerwiec 2012 r.