Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE

30 listopada 2009 / 16:54

Akcja społeczna "Leczyć po ludzku"

Akcja społeczna
Komunikat prasowy

Dziś ruszyła nowa akcja społeczna pt. "Leczyć po ludzku" organizowana przez "Gazetę Wyborczą" oraz Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. Jej celem jest diagnoza stanu respektowania praw pacjenta w Polsce i promowanie ich przestrzegania.

Organizatorzy zaplanowanej na rok akcji chcą sprawdzić, czy w Polsce respektuje się podstawowe prawa pacjenta oraz jakie są sposoby ich egzekwowania. Ich zdaniem podjęcie wspólnych działań przez pacjentów, lekarzy, pielęgniarki, personel medyczny oraz organy prowadzące placówki medyczne i organizacje pozarządowe pozwoli zmienić oblicze polskiej opieki medycznej.

Z najnowszego sondażu przeprowadzonego przez PBS DGA dla "Gazety Wyborczej" wynika, że zdaniem połowy Polaków pacjenci w naszym kraju są traktowani raczej jak przedmiot, niż po ludzku.

- To nie jest akcja skierowana przeciwko lekarzom, pielęgniarkom i innym pracownikom ochrony zdrowia, bo także w ich ludzkim interesie jest zobaczyć w pacjencie człowieka - podkreślają Piotr Pacewicz i Marcin Stelmasiak z "Gazety Wyborczej".

- Nie chodzi o to, by pacjent stał się bardziej roszczeniowy i uprzedzony do lekarza, ale o to, by umiał asertywnie z nim rozmawiać i by się go nie bał. Nowoczesny model leczenia ustawia pacjenta w pewnym sensie w roli partnera lekarza. Obie strony muszą do tej roli dojrzeć - ocenia ks. Arkadiusz Nowak, prowincjał oo. kamilianów, prezes Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.

Pierwszy etap akcji "Leczyć po ludzku" potrwa dwa tygodnie: od 30 listopada do 12 grudnia. Na łamach "Gazety Wyborczej", w nowo utworzonym dziale "Leczyć po ludzku", ukażą się sondaże, reportaże, wywiady, porady związane z prawami pacjenta oraz listy czytelników.

Wspólnie z Instytutem Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej "Gazeta Wyborcza" przedstawi szczegółowo "Siedem podstawowych praw pacjenta", a eksperci prawni Instytutu podpowiedzą, jak te prawa egzekwować. 10 grudnia w "Gazecie" w formie broszury ukaże się informator dla pacjentów, lekarzy, pielęgniarek i personelu medycznego.

Równocześnie z akcją w "Gazecie" ruszył serwis internetowy na Wyborcza.pl/leczyc .

Akcję wspiera kampania reklamowa prowadzona na nośnikach AMS oraz audycje w Radiu TOK FM.

Partnerami akcji są firmy farmaceutyczne: USP, AstraZeneca oraz Roche.

"Leczyć po ludzku" to trzecia - po "Rodzić" i "Umierać" - akcja "Gazety" z "po ludzku" w tytule.

Ubiegłoroczne działania pod hasłem "Umierać po ludzku" otrzymały wsparcie z wpłat 1% podatku dochodowego od sponsorów i czytelników przekazywanych Fundacji Agory. W ramach akcji "Gazeta" przygotowała m.in. serię artykułów, "Informator dla ludzi przewlekle chorych, umierających i ich rodzin" oraz plakat z Prawami Człowieka Umierającego. W całej Polsce organizowane były również warsztaty na temat śmierci dla przyszłych wolontariuszy, pedagogów oraz studentów medycyny.

Powrót