Komunikat prasowy
Ponad 500 prac walczyło o nagrodę główną w konkursie zorganizowanym pod hasłem "Przemoc. Twoja sprawa" w 13. edycji Galerii Plakatu AMS. Zwyciężył Marcin Kiedos z Częstochowy. Wyróżnienia zdobyli: Małgorzata Będowska, Adam Chwesiuk, Czesław Kabala, Joanna Rzezak i Robert Widomski.
-
Autor zwycięskiej pracy na plakacie umieścił tylko trzy słowa będące parafrazą zdania, od którego chyba każdy w Polsce rozpoczyna naukę pisania - mówi członkini jury Katarzyna Miller, psychoterapeutka. -
Wyobrażenie radosnej dziewczynki z warkoczykami, która "ma kota" zastępuje wizja brutalnej rzeczywistości, gdzie Ala jest bita. Plakat ten - bardzo subtelny w formie - jest jednocześnie niezwykle sugestywny - dodaje Katarzyna Miller.
-
Uznaliśmy, że "Ala ma siniaki" dociera bardzo głęboko, porusza i zmusza do reagowania, a takie właśnie było zadanie konkursowe - zaprojektować plakat, który wzywa do niepozostawania obojętnym na przemoc, obalenia stereotypu "nie wtrącam się, to nie moja sprawa" - dodaje Magdalena Łapińska, graficzka.
Do ostatniej chwili ze zwycięzcą konkurował projekt autorstwa Joanny Rzezak nawiązujący do stylistyki plakatu propagandowego z prowokacyjnym hasłem "Twoja niemoc wspiera przemoc". Ilustruje go zaciśnięta dłoń z wysuniętym palcem wskazującym na każdego przechodnia, który swoim zaniechaniem "wspiera przemoc". Oprócz pracy Marcina Kiedosa ten właśnie plakat pojawi się w grudniu na ulicach polskich miast. Pozostałe wyróżnienia zdobyli: Małgorzata Będowska, Adam Chwesiuk, Czesław Kabala i Robert Widomski.
Werdykt jury został ogłoszony podczas wernisażu w Warszawie 14 grudnia 2012 r. Tegorocznemu konkursowi towarzyszy - niezależne od wyboru jury - głosowanie internatów, którego wynik poznamy 4 stycznia 2013 r.
W jury znaleźli się:
o | Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS, |
o | Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie, |
o | Renata Durda, kierowniczka Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia", |
o | Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS, |
o | Paweł Heinze, dyrektor kreatywny agencji reklamowej Leo Burnett Warsaw, |
o | Agnieszka Jucewicz-Kwaśniewska, redaktor naczelna "Wysokich Obcasów", |
o | Maria Kurpik, kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie, |
o | Magdalena Łapińska, graficzka, projektantka, |
o | Katarzyna Miller, psychoterapeutka, publicystka, filozofka. |
Patronem głównym 13. edycji konkursu są "Wysokie Obcasy" - sobotni magazyn "Gazety Wyborczej". Patronami medialnymi tej edycji są: "Gazeta Wyborcza", portal Gazeta.pl, dziennik "Metro", Radio TOK FM oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej i magazyn "K MAG". Partnerem i niezależnym audytorem jest firma audytorsko-doradcza KPMG, a partnerem - Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.
Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej
www.galeria.ams.com.pl.
***
Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non-profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Głównym punktem projektu są otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej i kulturalnej. Biorą w nich udział przede wszystkim studenci szkół artystycznych oraz młodzi graficy-projektanci. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac - jest to prawdopodobnie największy konkurs dla młodych grafików w Polsce. Prace laureatów są eksponowane w w ogólnopolskich kampaniach na nośnikach reklamowych typu citylight (gabloty wiat przystankowy) należących do AMS. Wybrani uczestnicy odbyli staże w czołowych polskich agencjach reklamowych, część z nich rozpoczęła tam pracę.
Jak dotąd odbyło się dwanaście edycji konkursu:
Zapraszamy do... - promocja miast i regionów Polski
Popatrz w chmury, zostaw mury! - walka z wandalizmem
Bądź mądry - czytaj prasę - promocja czytelnictwa prasy
Wszyscy jedziemy na jednym wózku - uświadomienie nierównego statusu niepełnosprawnych
20. Międzynarodowe Biennale Plakatu - plakat reklamujący Biennale Plakatu
Zostaw samochód - daj odetchnąć miastu - promocja komunikacji miejskiej
Sieć = alienacja lub sieć = wspólnota - społeczna rola internetu
Myśl rowerowo! - promocja roweru jako środka komunikacji w miastach
Fryderyku! Wróć do Warszawy! - związki Fryderyka Chopina z Warszawą
Skłodowska-Curie była kobietą - wspieranie starań kobiet o równouprawnienie
Dzisiaj Polska! - promocja Polski podczas prezydencji w Unii Europejskiej
Miłość nie cukierki - najlepiej w rodzinie - jeśli nie biologicznej, to w zastępczej.
Między innymi za konkursy Galerii Plakatu firma AMS otrzymała tytuł Sponsora Roku arts & business w konkursie Arts & Business Awards 2007. Doceniono konsekwentne wsparcie dla instytucji kultury, promocję wydarzeń kulturalnych oraz działania edukacyjne w ramach konkursów Galerii Plakatu AMS. Galeria Plakatu AMS została także wyróżniona w konkursie Media Trendy 2005 w kategorii marketing społeczny oraz nagrodzona przez WiK dyplomem ZNAK NA TAK za niekonwencjonalną promocję reklamy zewnętrznej. Przebieg konkursu jest nadzorowany przez audytora, a nagrodzone prace zostają wyłonione przez niezależne jury.
AMS jest czołową firmą na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce. Od września 2002 roku jest częścią Grupy Agora.