Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE
Tool-1

Z ostatniej chwili


WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA  W 3. KWARTALE 2023 R.

AGORA, STRONA GłóWNA, NAJNOWSZA AKTUALNOść (TOOLBAR)

WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA W 3. KWARTALE 2023 R.

więcej
Tool-3
0

Schowek

(
0
)
Notowania

Notowania

Spółka

AGO

Kurs akcji [PLN]

11,04 zł

Zmiana[PLN]

0,36%

Do pobrania

Tool-7

Dane spółki

AGORA S.A.
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

AGO 0,36%
mWIG40 0,5%
WIG-MEDIA 0,13%

Regon: 11559486
Numer KRS: 59944
NIP: 526-030-56-44

Tool-4

9 listopada 2012 / 07:39

Wyniki finansowe Grupy Agora za 3 kwartał 2012 r.

Komunikat prasowy

Wyniki finansowe Grupy Agora za 3 kwartał 2012 r.





mln zł3 kwartał 20123 kwartał 2011% zmiany r/r1-3 kwartał 20121-3 kwartał 2011% zmiany r/r
Przychody264,6283,6(6,7%)829,0898,7(7,8%)
Koszty274,7275,7(0,4%)839,0854,2(1,8%)
EBIT(10,1)7,9-(10,0)44,5-
Zysk / strata netto(8,3)5,5-(8,7)34,1-
w tym przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej(8,7)5,4-(8,9)33,2-
EBITDA13,030,3(57,1%)59,8114,8(47,9%)
EBITDA operacyjna113,030,3(57,1%)61,6123,6(50,2%)
Marża EBITDA operacyjna14,9%10,7%(5,8 pkt%)7,4%13,8%(6,4 pkt%)


Dane za 1-3 kwartał 2012 r. (porównanie r/r):



Według szacunków Grupy wydatki na całym rynku reklamy wyniosły około 5,3 mld zł (spadek o ponad 4,5%).
Przychody Grupy wyniosły 829 mln zł (spadek o 7,8%), w tym sprzedaż reklam wyniosła 467,1 mln zł (spadek o 9,2%), sprzedaż wydawnictw wyniosła 115,7 mln zł (spadek o 18,9%), sprzedaż biletów do kin wyniosła 95,7 mln zł (spadek o 8,2%), a pozostała sprzedaż wzrosła o 9,7% do 150,5 mln zł.

Koszty operacyjne netto Grupy spadły o 1,8% do 839 mln zł pomimo kosztów zwolnienia grupowego w Agorze S.A., które obciążyły wynik Grupy w 3 kw. 2012 r. kwotą 9,2 mln zł. Oszczędności wynikają głównie z ograniczenia wydatków na reprezentację i reklamę (o 26,8%) oraz z niższych niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanych w instrumentach finansowych. Zmniejszyły się także koszty zużycia materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów, jak również koszty amortyzacji, głównie dzięki ograniczeniu tych pozycji kosztowych w 2 kw. 2012 r.
EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosła 61,6 mln zł, a strata netto wyniosła 8,7 mln zł. Po wyeliminowaniu kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym, EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosłaby 70,8 mln zł, a strata netto Grupy wyniosłaby 1,2 mln zł .
Marża EBITDA operacyjna2 segmentu Prasa Codzienna (Gazeta Wyborcza, Metro, Projekty Specjalne, pion Druku Agory S.A. i Agora Poligrafia Sp. z o.o.) wyniosła 17,4%. Po wyeliminowaniu kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym wyniosłaby 18,9%.
Sprzedaż reklam w Gazecie Wyborczej3 wyniosła 153,5 mln zł (spadek o 19%), a sprzedaż egzemplarzy wyniosła 80,8 mln zł (spadek o 17%). Gazeta rozpowszechniała płatnie średnio 258,8 tys. egz., a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł ponad 37%.
Przychody pionu Prasa Bezpłatna4 ze sprzedaży reklam5 wyniosły 20,1 mln zł (spadek 8,2%) przy rynkowym spadku wydatków na ogłoszenia wymiarowe we wszystkich dziennikach o prawie 19,5%. Udział bezpłatnej gazety Agory w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł o ponad 0,5 pkt% do prawie 5%, a wynik operacyjny EBIT2 pionu był pozytywny i wyniósł 1,8 mln zł.
Przychody segmentu Internet6 Agory wyniosły 82,7 mln zł (wzrost o 1,6%), w tym przychody z reklam internetowych7 wyniosły 64,3 mln zł i wzrosły o 12%. Segment poprawił swój wynik operacyjny EBIT2 do poziomu 4,3 mln zł, pomimo kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym, które obciążyły wynik segmentu w 3 kw. 2012 r. kwotą 1,2 mln zł. Po wyeliminowaniu tych kosztów wynik EBIT2 wyniósłby 5,5 mln zł. We wrześniu 2012 r. serwisy grupy Gazeta.pl uzyskały zasięg 58,7%, co dało grupie Gazeta.pl trzecie miejsce wśród polskich portali.
Przychody segmentu Kino8 wyniosły 143,1 mln zł (spadek o 0,4%). Na wynik ten wpłynęła niższa sprzedaż biletów w kinach Helios, która wyniosła 5,4 mln sztuk i zmniejszyła się o blisko 8,1%, głównie w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, które odbyły się w Polsce i na Ukrainie w czerwcu 2012 r. Segment odnotował zysk operacyjny na poziomie EBIT w wysokości 1,2 mln zł, a jego EBITDA operacyjna wyniosła 15,6 mln zł. Dzięki otwarciom nowych multipleksów Helios zarządza obecnie drugą największą siecią kin w Polsce, obejmującą 29 kin w 26 miastach.
Przychody grupy AMS9 z reklam10 wyniosły 113 mln zł i zmniejszyły się o 8,3% w wyniku spadku przychodów w 2 kw. 2012 r. w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Segment odnotował stratę operacyjną na poziomie EBIT w wysokości 0,2 mln zł, a jego EBITDA operacyjna1,11 wyniosła 13,5 mln zł. Udział grupy AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wyniósł blisko 29%.
Segment Radio12 Agory zwiększył przychody o 2,4% do 63,5 mln zł, a jego EBITDA operacyjna1,2 wyniosła 1,8 mln zł. Radiostacje muzyczne Agory zwiększyły swój udział w słuchalności do poziomu 8,2% (wzrost o 1,2 pkt%).
Przychody segmentu Czasopisma13 wyniosły 50,1 mln zł (spadek o 11,2%), a koszty wyniosły 47,4 mln zł. Segment osiągnął pozytywny wynik operacyjny na poziomie EBIT2 w wysokości 2,7 mln zł i EBITDA operacyjna1,2 w wysokości 2,9 mln zł, pomimo kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym, które obciążyły wynik segmentu w 3 kw. 2012 r. kwotą 0,5 mln zł. Po wyeliminowaniu tych kosztów EBIT2 segmentu wyniósłby 3,2 mln zł, a EBITDA operacyjna1,2 sięgnęłaby 3,4 mln zł.
Zatrudnienie etatowe w Grupie na koniec 3 kw. 2012 r. wyniosło 3 347 etatów i było niższe niż rok wcześniej o 145 etatów.


Wyniki rynkowe i finansowe przedsięwzięć Grupy Agora w 3 kw. 2012 r. (porównanie r/r):



GAZETA WYBORCZA

Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnim rozpowszechnianiem płatnym na poziomie 247 tys. egz. (spadek o 16,8%). Rozpowszechnianie płatne Rzeczpospolitej wyniosło 103 tys. egz. (spadek o 16,9%), Dziennika Gazety Prawnej - 73,1 tys. egz. (spadek o 15%), Faktu - 365 tys. egz. (spadek o 8%), a Super Expressu - 157 tys. egz. (spadek o 7,6%). Gazeta Wyborcza była najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym w Polsce docierając do 3,4 mln czytelników (11,4% zasięgu, CCS). Przychody Gazety z reklam3 wyniosły 45,4 mln zł (spadek o 20,8%), a jej szacowany udział w wydatkach na reklamę wymiarową w dziennikach utrzymał się na poziomie sprzed roku i wyniósł ponad 36%. W 3 kw. 2012 r. poszerzyła się oferta płatnych treści Gazety Wyborczej w wersji cyfrowej: wystartowało wydanie Gazety na iPada oraz Wysokich Obcasów Extra na iPhone'a, a w internecie zostały odpłatnie udostępnione najważniejsze artykuły i materiały z Gazety Wyborczej w ramach systemu Piano Media.



METRO

Przychody pionu Prasa Bezpłatna4 ze sprzedaży reklam5 wyniosły 5,8 mln zł (spadek o 21,6%), a wpływy Metra z ogłoszeń wymiarowych były niższe o 22,6%. Udział Metra w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł około 4,5% i utrzymał się na poziomie sprzed roku. Bezpłatny dziennik Agory uzyskał dobre wyniki czytelnictwa, docierając do 1,4 mln osób (4,8% zasięgu, CCS) i miał o niemal 0,6 mln czytelników więcej niż Rzeczpospolita oraz o blisko 0,9 mln czytelników więcej niż Dziennik Gazeta Prawna. Pion wypracował zysk na poziomie EBITDA operacyjna1,2 w wysokości 0,5 mln zł.

PROJEKTY SPECJALNE

Przychody pionu Projekty Specjalne wyniosły 5,6 mln zł. Agora kontynuowała wydawanie 1 serii wydawniczej i zaproponowała 9 projektów jednorazowych, sprzedając 0,2 mln książek i książek z płytami CD. Pion zanotował stratę operacyjną EBIT2 w wysokości 0,5 mln zł.



INTERNET

Przychody segmentu Internet6 Agory wyniosły 24,9 mln zł, w tym przychody z reklam internetowych7 wzrosły o 7,8% do 19,4 mln zł przy rynkowym wzroście wydatków na reklamę graficzną i e-mail marketing o około 5%. Przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach spadły o 30%. Koszty segmentu wyniosły 25 mln zł i wzrosły o 1,6% w związku z kosztami zwolnienia grupowego w wysokości 1,2 mln zł. Segment wypracował wynik EBITDA operacyjna1,2 w wysokości 1,3 mln zł. Po wyeliminowaniu kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym wynik ten wyniósłby 2,5 mln zł. We wrześniu 2012 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wyniósł 58,7%, a liczba ich użytkowników sięgnęła 11,4 mln osób. Grupa Gazeta.pl znalazła się w pierwszej trójce polskich portali. W 3 kw. 2012 r. grupa Sport.pl znalazła się w czołówce grup mobilnych serwisów sportowych, a GazetaPraca.pl poszerzyła swoją ofertę, proponując kompleksowe działania z zakresu zarządzania rekrutacją poprzez system ATS (aplikacja stworzona przez spółkę Online Technologies HR, której współzałożycielem jest Agora), Employer Branding, Custom Publishing oraz rozbudowane świadczenia w mediach społecznościowych i sieciach reklamowych.

KINO

Przychody z działalności Heliosa wzrosły o 12,5% do 55 mln zł, głównie na skutek wyższej frekwencji w kinach spółki, która wyniosła blisko 2,1 mln widzów i wzrosła o 12,5%. Koszty działalności kinowej wyniosły 51,4 mln zł, a wynik EBITDA operacyjna spółki poprawił się o 16% do poziomu 8,7 mln zł. We wrześniu 2012 r. Helios uruchomił 4-salowy multipleks w Kędzierzynie-Koźlu i jest obecnie operatorem drugiej największej sieci kin w Polsce. Spółka zakończyła proces cyfryzacji swoich obiektów i posiada w pełni scyfryzowaną sieć kin. Z początkiem września 2012 r. Helios powołał spółkę Next Film, która będzie się zajmowała dystrybucją filmową. Pierwsze filmy, które Next Film wprowadzi do kin, to Drogówka Wojciecha Smarzowskiego i AmbaSSada Juliusza Machulskiego. Koproducentem obu tytułów jest Agora.

REKLAMA ZEWNĘTRZNA

Przychody grupy AMS z reklam10 wyniosły 37,9 mln zł i spadły o 3,6% przy rynkowym spadku wydatków na reklamę zewnętrzną o ponad 17,5%. Tym samym szacowany udział grupy AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wzrósł o ponad 4,5 pkt% i wyniósł ponad 31,5%. Grupa AMS osiągnęła pozytywny wynik EBITDA operacyjna1,11 w wysokości 4,4 mln zł. W 3 kw. 2012 r. AMS wygrał postępowanie koncesyjne na wybudowanie 34 wiat w Krakowie.

RADIO

Przychody segmentu radiowego z reklam14 wyniosły 17,6 mln zł (spadek o 16,6%), a koszty zostały obniżone o 12% do poziomu 19,1 mln zł. EBITDA operacyjna1 segmentu była ujemna i wyniosła 0,2 mln zł. Stacje muzyczne Grupy zwiększyły swój udział w słuchalności o 1,6 pkt% do poziomu 8,6%, uzyskując najlepszy od pięciu lat wynik pod względem udziału w słuchalności. Platforma muzyczna tuba.FM została udostępniona na urządzeniach z systemem operacyjnym Windows 8 oraz na tabletach BlackBerry PlayBook i dekoderach Netia Player. Radiowe Doradztwo Reklamowe dzięki umowie o współpracy ze spółką IMS S.A. poszerzyło swoje portfolio o reklamę typu In-Store Radio w największych galeriach i sieciach handlowych takich, jak: Tesco, Carrefour, Real, Makro, Alma, Selgros oraz Piotr i Paweł.

CZASOPISMA

Przychody segmentu Czasopisma wyniosły 15,5 mln zł (spadek o 11,9%), w tym sprzedaż wydawnictw wyniosła 6,9 mln zł, a przychody z reklam5 wyniosły 8,5 mln zł. Udział czasopism Agory w wydatkach reklamowych w miesięcznikach sięgnął 11,6%. Koszty segmentu obniżyły się do 14,6 mln zł pomimo negatywnego wpływu kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym w wysokości 0,5 mln zł. EBITDA operacyjna1,2 segmentu wyniosła 0,9 mln zł, a po wyeliminowaniu kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym wyniosłaby 1,4 mln zł. W 3 kw. 2012 w wersji na iPada ukazały się 4 pisma: Logo, Cztery Kąty, Ładny Dom i Dziecko, które zostało też zaoferowane w wersji na iPhone. W ramach systemu płatności Piano Media w internecie zostały udostępnione wybrane treści z 6 magazynów: Poradnika Domowego, Czterech Kątów, Ładnego Domu, Magnolii, Logo i Kuchni.

Perspektywy



RYNEK REKLAMY W 2012 R.

Obserwując pogarszającą się sytuację makroekonomiczną i na rynku reklamy, Spółka zdecydowała się zweryfikować po raz kolejny swoje szacunki rynku reklamy w 2012 r. Po dogłębnej analizie sytuacji na rynku reklamy po pierwszych trzech kwartałach 2012 r. i do dnia publikacji sprawozdania finansowego za 3 kw. 2012 r., Spółka zakłada, że dynamika spadku wartości wydatków reklamowych w Polsce będzie się kształtować w przedziale pomiędzy 3% a 6% w całym 2012 r. Wartość wydatków na reklamę zewnętrzną zmniejszy się o około 4-7%, a wartość wydatków na reklamę radiową będzie niższa o około 5-8%. Wartość wydatków na reklamę w telewizji może się zmniejszyć o około 5-8%. Wydatki reklamowe w kinach wzrosną o około 3-6%, a w internecie będą wyższe o 8-11%. Wartość wydatków reklamowych w dziennikach może zmniejszyć się o około 17-20%, natomiast w czasopismach o około 9-12%.

Wszystkie szacunki dotyczące dynamik wydatków reklamowych w poszczególnych mediach mogą być obarczone błędem, co jest związane ze znaczącą presją rabatową ze strony reklamodawców, brakiem wiarygodnych danych na temat średniej rynkowej wartości udzielanych rabatów oraz zmianami w sposobie korzystania z poszczególnych mediów i krótkimi okresami planowania kampanii reklamowych w poszczególnych mediach. Wraz z uzyskiwaniem dokładniejszych informacji rynkowych w kolejnych kwartałach, Spółka może skorygować szacunki dotyczące wydatków w poszczególnych mediach.



KOSZTY W 2012 R.

W 4 kw. 2012 r. Grupa planuje dalsze ograniczenie kosztów operacyjnych, m.in. poprzez prowadzone w Agorze S.A. zwolnienie grupowe oraz restrykcyjną politykę kontroli pozostałych kosztów operacyjnych. Ze względu na pogarszającą się sytuację na rynku reklamy Grupa elastycznie zarządza całą bazą kosztową w celu dopasowania się do warunków rynkowych w poszczególnych segmentach.

Koszt usług obcych w 2012 r. zależeć będzie w dużej mierze od kosztów kopii filmowych oraz od kursu wymiany euro do złotego i kosztów pośrednictwa sprzedaży czasu antenowego i powierzchni reklamowych. Na wzrost tej pozycji mogą też wpłynąć otwarcia nowych kin Heliosa w 4 kw. 2012 r.

Grupa planuje elastyczne zarządzanie bazą kosztową związaną z wynagrodzeniami i świadczeniami na rzecz pracowników. Od 10 września 2012 r. w Agorze S.A. prowadzone jest zwolnienie grupowe, które ma objąć do 250 osób zatrudnionych w spółce i potrwać do 31 stycznia 2013 r. Na wysokość kosztów związanych z wynagrodzeniami i świadczeniami na rzecz pracowników może też wpłynąć realizacja projektów rozwojowych w Grupie, w tym otwarcia nowych obiektów kinowych, oraz koszty rezerwy na plany motywacyjne realizowane w Grupie.

Grupa nie planuje zwiększenia intensywności działań marketingowych w 4 kw. 2012 r., jednak poziom tych wydatków zależy od dynamiki rozwoju poszczególnych mediów, liczby uruchamianych projektów, w tym kolekcji wydawniczych, a także od rynkowej aktywności i projektów konkurencji.

Wysokość kosztów materiałów i energii w 4 kw. 2012 r. zależy głównie od cen papieru, wolumenu produkcji i kursu wymiany euro do złotego.



NAJWAŻNIEJSZE CELE GRUPY AGORA W 2012 R.

Ze względu na pogarszającą się sytuację na rynku reklamy, w 4 kw. 2012 r. Grupa będzie koncentrować swoje wysiłki na ograniczaniu kosztów operacyjnych w celu dostosowania funkcjonowania i organizacji Grupy do sytuacji na rynku reklamy i zmian zachodzących w mediach.

Dodatkowo Grupa zamierza kontynuować realizację najważniejszych celów na 2012 r., m.in.:













.zintensyfikować działania wzmacniające synergie pomiędzy poszczególnymi segmentami w portfolio Grupy oraz wykorzystujące możliwości oferowane przez internet do rozwoju nowych form i zakresu działalności również w tradycyjnych mediach;
.intensywnie rozwijać zarówno segment Internet, jak i szeroko rozumiany internet w Grupie;
.rozwijać się na rynku operatorów kinowych poprzez otwarcie nowych obiektów kinowych;
.zwiększyć skalę działalności Grupy, także poprzez kolejne akwizycje wzmacniające jej pozycję lub poszerzające źródła jej przychodów.


UWAGA: Powyższe dane finansowe pochodzą z komentarza zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za 3 kw. 2012 r. Obejmują one okres styczeń-wrzesień 2012 r. i lipiec-wrzesień 2012 r., zaś porównania mówią o dynamice w stosunku do analogicznych okresów 2011 r.



Przypisy:

1 z wyłączeniem niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanymi w instrumentach finansowych.

2 EBIT, EBITDA i EBITDA operacyjna dla Prasy Codziennej, Internetu i Czasopism wyliczane są po kosztach bezpośrednio przypisanych do danego segmentu operacyjnego Grupy, bez alokacji kosztów ogólnofirmowych Spółki (np. kosztów zarządu, większości kosztów pionów wspomagających Spółki), które są zawarte w pozycjach uzgadniających.

3 dane nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi segmentami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji. Podane kwoty uwzględniają tylko część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, GazetaDom.pl, Domiporta.pl, Komunikaty.pl oraz serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl) przypisaną drukowanemu wydaniu Gazety.

4 dane zawierają całkowite wpływy pionu Prasa Bezpłatna rozumiane jako wpływy z ogłoszeń oraz insertów w dzienniku Metro, przychody z akcji specjalnych realizowanych w ramach projektów specjalnych Metra oraz wpływy z akcji realizowanych przez mTarget.

5 dane nie zawierają przychodów i pełnych kosztów wzajemnej promocji pomiędzy różnymi działalnościami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.

6 segment Internet obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Internet Agory SA, LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. oraz Sport4People sp. z o.o.

7 dane nie zawierają pełnych przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi działalnościami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji. Dane uwzględniają eliminację wzajemnej sprzedaży pomiędzy pionem Internet, LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. i Sport4People sp. z o.o.

8 segment Kino zawiera dane spółki Helios S.A. (31 sierpnia 2011 r. Helios S.A. połączył się z Kinoplex Sp. z o.o.) oraz Next Film Sp. z o.o. (od 14 września 2012 r.), tworzących grupę Helios.

9 segment Reklama Zewnętrzna zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek AMS S.A. i Adpol Sp. z o.o., wchodzących w skład grupy AMS.

10 dane nie zawierają przychodów i kosztów (bezpośrednich zmiennych) promocji innych działalności Grupy Agora na nośnikach grupy AMS, jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.

11 dane uwzględniają korektę reklasyfikacyjną amortyzacji wynikającą ze źródeł finansowania środków trwałych należących do grupy AMS.

12 segment Radio zawiera skonsolidowane pro-forma dane pionu radiowego w Agorze S.A., radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej TOK FM, wchodzących w skład Grupy Agora, czyli: 20 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających pod marką Roxy FM, radiostacji lokalnej oferującej muzykę w formacie AC (Adult Contemporary) oraz ponadregionalnej stacji TOK FM obejmującej 9 największych obszarów miejskich.

13 segment Czasopisma zawiera dane pionu Czasopism Agory S.A.

14 dane obejmują sprzedaż własnego i obcego czasu antenowego związaną ze świadczonymi usługami pośrednictwa. Podane kwoty nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi działalnościami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.



Źródła danych:

Rynek reklamy: dane dotyczą reklam i ogłoszeń w sześciu mediach (prasa, radio, telewizja, reklama zewnętrzna, internet, kino). Spółka skorygowała dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej i w czasopismach oraz ich dynamiki w 3 kw. 2011 r. O ile nie zaznaczono inaczej, dane dotyczące poziomu rynkowych wydatków na reklamę w prasie i radiu są szacowane przez Agorę z uwzględnieniem poziomu średniego rabatu i podawane są w cenach bieżących. Biorąc pod uwagę presję rabatową i wyprzedaż przez media czasów/powierzchni reklamowych, dane te mogą być obarczone pewnymi błędami, które mogą być korygowane w kolejnych raportach kwartalnych. Dane dla prasy dotyczą jedynie ogłoszeń wymiarowych, z pominięciem insertów, ogłoszeń drobnych i nekrologów. Jako podstawę do szacunków użyto wydatków cennikowych z monitoringu Kantar Media (dawniej Expert Monitor) i monitoringu Agory S.A. Wydatki na reklamę w telewizji, kinie i w internecie oparte są na szacunkach domu mediowego Starlink; szacunki rynku telewizyjnego obejmują kwoty związane z emisją regularnej reklamy oraz sponsoringu, nie zawierają natomiast kwot związanych z telezakupami, product placement lub innymi formami. Szacunki rynku internetowego obejmują wydatki na reklamę graficzną (display), reklamę w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing), e-mail marketing i marketing afiliacyjny. Szacunki rynku reklamy zewnętrznej pochodzą z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

Sprzedaż dzienników: dane dotyczące liczby rozpowszechnianych egzemplarzy dzienników według Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy (ZKDP). Używane w niniejszej informacji pojęcie "rozpowszechnianie" oznacza "rozpowszechnianie płatne razem" z deklaracji składanych przez wydawców do ZKDP.

Czytelnictwo dzienników: dane o czytelnictwie dzienników pochodzą z Polskich Badań Czytelnictwa, badania realizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC na losowej, ogólnopolskiej próbie Polaków powyżej 15 roku życia. Użyto wskaźnika CCS - Czytelnictwa Cyklu Sezonowego informującego o odsetku respondentów deklarujących czytanie przynajmniej jednego wydania tytułu w ciągu poprzedzających 7 dni. Wielkość próby ogólnopolskiej: lipiec-wrzesień 2012 r. N = 12 030.

Zasięg serwisów internetowych: grupa Gazeta.pl obejmuje serwisy internetowe udostępniane pod domenami, których abonentem jest Agora, w tym serwisy partnerskie. Dane dotyczące liczby użytkowników (real users) pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius i obejmują użytkowników w wieku 7 lub więcej lat, łączących się z serwerów znajdujących się na terenie Polski, i dotyczą domen zarejestrowanych na Agorę. Dane dotyczące liczby użytkowników serwisów grupy Gazeta.pl audytowane są przez Gemius SA.

Sprzedaż biletów do kin: dane dotyczące sprzedaży biletów w kinach Helios są danymi księgowymi, raportowanymi zgodnie z okresami i zasadami sprawozdawczości giełdowej.

Reklama zewnętrzna: dane na podstawie raportu IGRZ o wielkości przychodów wybranych spółek reklamy zewnętrznej: AMS S.A., BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of Home oraz Warexpo. Raport ten jest opracowany przez IGRZ w oparciu o faktyczne dane finansowe przekazywane przez wymienione podmioty i dotyczące rynku reklamy zewnętrznej definiowanego jako rynek out-of-home, obejmującego reklamę stacjonarną, mobilną i cyfrową.

Udział w słuchalności radiostacji: dane pochodzą z badania RadioTrack przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown SMG/KRC (wszystkie miejsca słuchania, wszystkie dni słuchania i wszystkie kwadranse); dla radiostacji muzycznych Agory w miastach nadawania stacji Agory i grupie wiekowej 15+ za okres lipiec-wrzesień: próba dla 2011:N = 10 493, dla 2012: N = 10 452; za okres styczeń- wrzesień: próba dla 2011: N = 31 505, dla 2012: N = 31 454.

Reklama w miesięcznikach: dane cennikowe dotyczące czasopism pochodzą z monitoringu Kantar Media (dawniej Expert Monitor); reklama komercyjna brandowa; pominięto miesięczniki specjalistyczne; uwzględniono 121 tytułów w okresie lipiec-wrzesień 2012 r.

Powrót

NEWSLETTER

Każdego dnia dzieje się u nas coś nowego.
Chętnie o tym opowiemy.

Wybierz :

Podanie adresu e-mail oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie newslettera zawierającego informacje na temat działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora w interesującym Panią/Pana obszarze. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Agora S.A. z siedzibą w Warszawie (00-732), ul. Czerska 8/10. Będą one przetwarzane w celu dostarczania zamówionego newslettera, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora. Zgodę można wycofać w każdym czasie poprzez kontakt z iod@agora.pl, jednak jej wycofanie nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Wycofując zgodę na otrzymywanie newslettera, rezygnuje Pani/Pan z otrzymywania wszystkich newsletterów korporacyjnych dotyczących działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w szczególności praw przysługujących osobom, których dane przetwarzamy, znajduje się w Polityce prywatności serwisu Agora.pl oraz w naszej Polityce transparentności.