Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE
Tool-1

Z ostatniej chwili


WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA  W 3. KWARTALE 2023 R.

AGORA, STRONA GłóWNA, NAJNOWSZA AKTUALNOść (TOOLBAR)

WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA W 3. KWARTALE 2023 R.

więcej
Tool-3
0

Schowek

(
0
)
Notowania

Notowania

Spółka

AGO

Kurs akcji [PLN]

11,04 zł

Zmiana[PLN]

0,36%

Do pobrania

Tool-7

Dane spółki

AGORA S.A.
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

AGO 0,36%
mWIG40 0,5%
WIG-MEDIA 0,13%

Regon: 11559486
Numer KRS: 59944
NIP: 526-030-56-44

Tool-4

29 maja 2009 / 17:48

Lublin czeka na szybką kolej do Warszawy

Lublin czeka na szybką kolej do Warszawy
Komunikat prasowy

Ponad 21 tys. podpisanych apeli zawieźli w środę, 27 maja przedstawiciele lubelskiej "Gazety Wyborczej" do Ministerstwa Infrastruktury. Wyprawa do stolicy zakończyła kilkumiesięczną akcję "Szybka kolej do Warszawy".

W specjalnym wagonie - salonce (podobno jedynym takim w Polsce) 27 maja jechali przedstawiciele "Gazety", PKP, Młodzieżowej Rady Miasta Lublin, dziennikarze z innych mediów oraz marszałek województwa lubelskiego Krzysztof Grabczuk. Nie zabrakło też dwójki czytelników "GW", którzy "bilet" na tę wyjątkową podróż wygrali w konkursie. W ministerstwie dołączyli do nich poseł Janusz Palikot oraz z prezydent Lublina Adam Wasilewski. Wszyscy uczestniczyli w spotkaniu z ministrem Cezarym Grabarczykiem, jego zastępczynią Patrycją Wolińską-Bartkiewicz, prezesem grupy PKP oraz z szefem PKP PLK.

Geneza akcji "Szybka kolej do Warszawy"

Akcja zaczęła się na początku roku 2009, kiedy okazało się, że program przebudowy linii kolejowej z Lublina do stolicy został przesunięty na rezerwową listę inwestycji z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Oznaczało to, że perspektywa szybkiego transportu do głównych ośrodków kraju oddala się w daleką przyszłość.

W związku z tym "Gazeta Wyborcza Lublin" postanowiła zaapelować o energiczne działanie do wszystkich osób, które mogłyby mieć wpływ na zmianę decyzji dotyczącej inwestycji. Redakcja wraz z czytelnikami walczy o to, aby modernizacja kolejowej "siódemki" została wpisana do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zadecyduje o tym rząd, prawdopodobnie jeszcze w czerwcu. Koszt generalnego remontu torów to 700-800 mln euro.

Przebieg akcji

Od stycznia zbierane były publikowane w "Gazecie" i w internecie podpisy mieszkańców regionu pod apelem do władz w sprawie szybkiej kolei. Gotowe do podpisu druki można było także wypełnić i zostawić na stacjach kolejowych, we wszystkich urzędach Poczty Polskiej na terenie województwa, w Urzędach Skarbowych i Biurach Obsługi Mieszkańców w Lublinie.

Codziennie ukazywały się artykuły z wypowiedziami znawców problematyki, ale też i głosy mieszkańców. Dodatkowo w portalu www.lublin.gazeta.pl pojawiały się krótkie filmowe wypowiedzi znanych lublinian. Wśród poważnych opinii znalazły się zabawne scenki przygotowane przez kabarety Ani Mru Mru i Smile.

Prawdziwy przełom nastąpił w momencie, gdy PKP podpisały kontrakt na przygotowanie projektu niezbędnego do modernizacji linii kolejowej. Jego wartość wynosi 1 mln 973 tys. euro (brutto).

O szybkiej kolei dyskutowano w Sejmie, podczas debat: na Wydziale Politologii UMCS oraz na antenie lokalnej TVP; lubelscy politycy stworzyli lobby ponad podziałami.

Ponadto swoje poparcie dla akcji wyrazili arcybiskup Józef Życiński i prawosławny arcybiskup Abel. Apele do podpisania trafiły do wszystkich parafii regionu, a kapłani z ambon zachęcali do ich podpisywania. Tuż przed zakończeniem akcja zyskała też poparcie Młodzieżowej Rady Miasta Lublin.

Na zakończenie działań, 27 maja otwarto wystawę zdjęć Iwony Burdzanowskiej na głównym dworcu PKP w Lublinie i zaplanowano podróż salonką do stolicy. W czasie jazdy odbyła się konferencja prasowa podsumowująca akcję oraz debata o szybkiej kolei.

W Warszawie

Przed wizytą w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury, reprezentacja z Lublina, z marszałkiem województwa na czele, zwiedziła siedzibę Agory na ul. Czerskiej i zobaczyła jak pracuje największa opiniotwórcza gazeta w Polsce.

Gdy Jacek Brzuszkiewicz, zastępca redaktora naczelnego "GW Lublin", wręczał w ministerstwie ciężką torbę wypchaną podpisanymi apelami, minister Grabarczyk nie mógł się nadziwić. - Kto wam to podpowiedział? Wy sami? Myślałem, ze to pomysł prezesów PKP - powiedział.

Padło też kilka deklaracji, m.in. taka, że w tym roku można liczyć na nowe wagony. - W Senacie trwają właśnie prace nad ustawami dającymi samorządom pieniądze na wymianę taboru - poinformowała wiceminister infrastruktury Patrycja Wolińska-Bartkiewicz. - Będziemy walczyć, aby fundusze w pierwszej kolejności dostała Lubelszczyzna. Dzięki temu, nie czekając na modernizację "siódemki", już teraz poprawi się komfort i wygoda podróżowania - obiecał twardo walkę poseł Palikot.

Modernizacją trasy Warszawa - Lublin - Kijów zainteresowała się Dyrekcja Generalna Kolei Ukraińskich. Poinformował o tym na spotkaniu prezes PKP Zbigniew Szafrański.

Podsumowanie

Akcja "Gazety" to prawdopodobnie największa społeczna akcja zainicjowana kiedykolwiek przez media na terenie Lubelszczyzny. Za jeden z sukcesów należy uznać zjednoczenie we wspólnej sprawie najróżniejszych, często nawet skłóconych ze sobą środowisk. Pozostaje pytanie o wymierne efekty akcji, czyli o włączenie projektu przebudowy kolei do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wszystko w rękach polityków, konkrety poznamy w czerwcu br. kiedy zapadną ostateczne decyzje.

Akcja "Szybka kolej do Warszawy" wsparta była kampanią na nośnikach reklamy zewnętrznej AMS oraz w stacjach radiowych na terenie województwa lubelskiego.

Powrót

NEWSLETTER

Każdego dnia dzieje się u nas coś nowego.
Chętnie o tym opowiemy.

Wybierz :

Podanie adresu e-mail oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie newslettera zawierającego informacje na temat działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora w interesującym Panią/Pana obszarze. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Agora S.A. z siedzibą w Warszawie (00-732), ul. Czerska 8/10. Będą one przetwarzane w celu dostarczania zamówionego newslettera, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora. Zgodę można wycofać w każdym czasie poprzez kontakt z iod@agora.pl, jednak jej wycofanie nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Wycofując zgodę na otrzymywanie newslettera, rezygnuje Pani/Pan z otrzymywania wszystkich newsletterów korporacyjnych dotyczących działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w szczególności praw przysługujących osobom, których dane przetwarzamy, znajduje się w Polityce prywatności serwisu Agora.pl oraz w naszej Polityce transparentności.