Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE
Tool-1

Z ostatniej chwili


WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA  W 3. KWARTALE 2023 R.

AGORA, STRONA GłóWNA, NAJNOWSZA AKTUALNOść (TOOLBAR)

WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA W 3. KWARTALE 2023 R.

więcej
Tool-3
0

Schowek

(
0
)
Notowania

Notowania

Spółka

AGO

Kurs akcji [PLN]

11,38 zł

Zmiana[PLN]

-0,7%

Do pobrania

Tool-7

Dane spółki

AGORA S.A.
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

AGO -0,7%
mWIG40 -1,94%
WIG-MEDIA 0,43%

Regon: 11559486
Numer KRS: 59944
NIP: 526-030-56-44

Tool-4

18 lutego 2016 / 07:22

Wyniki finansowe Grupy Agora w 4 kwartale 2015

Komunikat prasowy

Grupa Agora zakończyła 4 kwartał 2015 r. poprawą wyników operacyjnych. Przychody Grupy dynamicznie rosły dzięki rekordowej frekwencji w kinach oraz wyższej niż rynkowa dynamice wzrostu wpływów reklamowych segmentów Internet, Radio oraz Reklama Zewnętrzna. Większość biznesów Grupy Agora, w tym działalność prasowa, odnotowuje też systematyczną poprawę rentowności.

- 4 kwartał 2015 r. przyniósł nie tylko rekordowe poziomy wpływów segmentów Radio, Internet oraz Film i Książka, ale też szereg działań rozwojowych na rynkach radiowym i internetowym, które w ostatnim czasie wykazują najwyższy potencjał rozwojowy. Jestem przekonany, że systematyczna praca nad realizacją celów strategicznych Grupy Agora, jak i różnorodność podejmowanych przez nas nowych inicjatyw pozwolą nam jeszcze bardziej zdywersyfikować portfel naszych mediów. Temu ma służyć m.in. uruchomienie pierwszego własnego kanału telewizyjnego Agory jeszcze w 2016 r. - komentuje Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory.

Wyniki finansowe i osiągnięcia biznesów Grupy Agora w 4 kwartale 2015 r. (porównanie r/r):

Przychody Grupy wyniosły 353,9 mln zł i zwiększyły się o 6,1%. Na wzrost ten istotnie wpłynęły wyższe o 7,6% przychody reklamowe w kwocie 170,1 mln zł związane z wyższym niż rynkowy wzrostem przychodów z reklamy w segmentach Internet, Radio oraz Reklama Zewnętrzna. Przychody z pozostałej sprzedaży były wyższe o 7,6% i wyniosły 49,7 mln zł. Pozytywnie na ich wartość wpłynęły głównie wyższe przychody z działalności Wydawnictwa Agory. Przychody ze sprzedaży biletów do kin wzrosły o 18,2% i sięgnęły 55,2 mln zł. Przychody ze sprzedaży wydawnictw zwiększyły się do kwoty 37,4 mln zł, głównie za sprawą wyższych wpływów ze sprzedaży publikacji Wydawnictwa Agory oraz ze sprzedaży egzemplarzowej Gazety Wyborczej. Przychody ze sprzedaży usług poligraficznych wyniosły natomiast 41,5 mln zł.

Koszty operacyjne netto Grupy Agora zwiększyły się o 1,3% do 336,9 mln zł. Na wzrost ten wpłynęły głównie wyższe koszty usług obcych związane z działalnością Wydawnictwa Agory. Dodatkowo do wzrostu przyczyniły się wyższe koszty usług pośrednictwa w sprzedaży reklam oraz koszty zakupu kopii filmowych. Koszty reprezentacji i reklamy zwiększyły się o 9,7% do kwoty 27,2 mln zł, co było związane głównie z ofertą dwucenową "Gazety Wyborczej". Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników wzrosły o 7,2% w wyniku realizacji projektów rozwojowych w Grupie. Zmniejszyły się natomiast (o 4,9%) koszty zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów.

Dzięki wzrostowi przychodów EBITDA Grupy Agora zwiększyła się do kwoty 41,3 mln zł, zysk operacyjny na poziomie EBIT wyniósł 17,0 mln zł, a zysk netto sięgnął 17,2 mln zł. Należy jednak pamiętać, że w czwartym kwartale 2014 r. zarówno poziom kosztów operacyjnych, jak i wynik Grupy zostały obciążone kosztami odpisów aktualizujących w wysokości 15,1 mln zł, które dotyczyły dwóch miesięczników wydawanych przez pion Czasopisma i Prasa Bezpłatna.

INFORMACJE DODATKOWE - WYNIKI SEGMENTÓW AGORY W 4 KWARTALE 2015 R. (porównanie r/r)

PRASA - ograniczenie kosztów i poprawa wyniku operacyjnego


Wyniki segmentu Prasa były pod presją ograniczania wydatków na reklamę w prasie, a także niższej - w porównaniu z ubiegłym rokiem - sprzedaży egzemplarzowej.

Przychody reklamowe segmentu wyniosły 45,8 mln zł i były o 10,2% niższe niż w 4 kwartale 2014 r. Przychody reklamowe1,2 w Gazecie Wyborczej wyniosły 28,7 mln zł, w Metrocafe.pl3 6,1 mln zł, a w czasopismach sięgnęły 5,6 mln zł.

Przychody ze sprzedaży wydawnictw segmentu wyniosły 33,5 mln zł. Złożyły się na nie głównie wyższe wpływy ze sprzedaży egzemplarzy Gazety Wyborczej. Wzrost ten jest efektem większej liczby wydań dziennika w ofercie dwucenowej. Wyższe są także wpływy z dystrybucji cyfrowej Gazety Wyborczej. Niższe były natomiast przychody ze sprzedaży czasopism.

Segment kontynuował inwestycje w rozwój cyfrowy. Na koniec grudnia 2015 r. liczba płatnych subskrypcji Gazety Wyborczej przekroczyła 77 tys., co oznacza osiągnięcie wyznaczonego celu o rok wcześniej niż było to założone. Nowy, zweryfikowany cel na koniec 2016 r. to 90 tys. płatnych prenumerat Gazety Wyborczej.

FILM i KSIĄŻKA4 - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

Przychody segmentu Film i Książka wzrosły o 11,8% do 112,0 mln zł. Głównym czynnikiem wpływającym na ten wzrost były wyższe przychody ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios oraz przychody z działalności Wydawnictwa Agory. Wzrost przychodów ze sprzedaży Wydawnictwa zapewniły dodatkowe wpływy z dystrybucji gry Wiedźmin 3: Dziki Gon oraz wyższe wpływy ze sprzedaży wydawnictw książkowych, filmowych i muzycznych. Pozytywnie na wartość przychodów segmentu wpłynęły również wyższe przychody ze sprzedaży w barach oraz ze sprzedaży reklam w kinach. Wpływy z działalności filmowej wyniosły 3,9 mln zł. W 4 kwartale 2015 r. NEXT FILM wprowadził do kin 1 produkcję filmową.

Koszty operacyjne segmentu zwiększyły się o 11,5% do kwoty 99,8 mln zł. Ten wzrost wynika głównie z wyższych kosztów działalności Wydawnictwa Agory związanych z rozliczeniem z producentem gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Ze względu na rozbudowę sieci kin Helios wyższe były koszty zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów, jak również wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników. Dzięki wysokiej dynamice wzrostu przychodów segment poprawił wynik operacyjny na poziomie EBIT5, który wyniósł 12,2 mln zł, natomiast EBITDA5 wzrosła do 20,0 mln zł.

Frekwencja w kinach sieci Helios w 4 kwartale 2015 r. sięgnęła 3,1 mln widzów i była wyższa od ubiegłorocznej o 14,4%.

W 4 kwartale 2015 r. sieć kin Helios powiększyła się o 2 nowe obiekty - w Białymstoku i we Wrocławiu. W sumie sieć liczy obecnie 37 nowoczesnych kin zlokalizowanych w różnych miastach Polski.

Wydawnictwo Agory zaproponowało czytelnikom w 4 kwartale 2015 r. 24 nowe projekty wydawnicze. W efekcie Agora sprzedała 0,3 mln książek i książek z płytami.

REKLAMA ZEWNĘTRZNA6- wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

W 4 kwartale 2015 r. przychody ze sprzedaży reklam6 na nośnikach AMS zwiększyły się o 6,3% i wyniosły 45,7 mln zł. Koszty operacyjne segmentu wzrosły do 40,6 mln zł, głównie ze względu na modernizację wybranych grup nośników. W rezultacie wynik operacyjny na poziomie EBIT wzrósł do kwoty 5,8 mln zł, a na poziomie EBITDA wyniósł 9,5 mln zł. Wyższa niż rynkowa dynamika przychodów reklamowych segmentu to głównie zasługa rosnących przychodów z nośników segmentu Premium.

W 4 kwartale 2015 r. AMS kontynuował intensywne prace nad budową wiat przystankowych w Warszawie. Na koniec 2015 r. na ulicach stolicy można było zobaczyć 895 nowych konstrukcji. Znacząca część z nich, wraz z nośnikiem Warsaw Premium Citylight, włączona została do sieci sprzedaży AMS.

INTERNET7 - szybszy niż rynkowy wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

W 4 kwartale 2015 r. przychody8,9 segmentu wzrosły o 23,7% do kwoty 45,4 mln zł, głównie za sprawą rosnących wpływów ze sprzedaży reklam internetowych. Zwiększyły się też przychody z pośrednictwa sprzedaży usług reklamowych. Dzięki dynamicznemu wzrostowi wpływów segment poprawił wynik operacyjny, który na poziomie EBIT5 wyniósł 8,5 mln zł, a na poziomie EBITDA5 9,9 mln zł.

Segment Internet stale rozwija swoje produkty i usługi. W 4 kwartale 2015 r. serwis Sport.pl wprowadził kolejne, nowe funkcjonalności oraz treści, m.in. nagrania wideo z bramkami i najlepszymi akcjami ze sportowych wydarzeń. W ten sposób Sport.pl umacnia swoją pozycję lidera w przestrzeni mobilnej w polskim sporcie, odważnie promując innowacyjne rozwiązania z wykorzystaniem np. aplikacji Snapchat, a także intensywnie przygotowuje się do jak najlepszego relacjonowania wielkich imprez sportowych, które będą miały miejsce w 2016 r. W grudniu 2015 r. połączono siły sprzedażowe i rozbudowano wspólną strukturę sieci reklamy wideo AdPlayer i sieci reklamy kobiecej Glossy Media. Od 1 grudnia 2015 r. zespoły obu sieci współtworzą ofertę sprzedażową, która łączy rozwiązania niestandardowe z reklamą wideo i display, a od stycznia 2016 r. działają pod jednym szyldem jako AdPlayer Group.

W styczniu 2016 r. Agora S.A. nabyła większościowy pakiet udziałów w GoldenLine Sp. z o.o. Dzięki tej transakcji segment Internet istotnie umocni swoją pozycję na rynku serwisów rekrutacyjnych i tym samym stworzy jedyną tak kompleksową ofertę dla pracodawców i kandydatów na pracowników dostępną na polskim rynku.

RADIO - szybszy niż rynkowy wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

Przychody segmentu radiowego10,11 sięgnęły 36,4 mln zł - to wzrost o 27,3%. Koszty operacyjne segmentu zwiększyły się o 17,2%, głównie za sprawą wyższych kosztów usług obcych, które obejmują koszty pośrednictwa sprzedaży reklam w stacjach innych nadawców. Zysk operacyjny na poziomie EBIT wzrósł do kwoty 9,2 mln zł, a EBITDA segmentu zwiększyła się do kwoty 9,9 mln zł.

Segment rozwija swoją bieżącą działalność. Od listopada 2015 r. portfolio Tandem Media, brokera reklamy radiowej i kinowej Agory, wzbogaciło się o nową ofertę sprzedażową obejmującą reklamy w stacjach nadających pod marką Radio Pogoda.

W styczniu 2016 r. KRRiT wyraziła zgodę na zmianę nazwy trzech rozgłośni Grupy Radiowej Agory (w Bydgoszczy, Wrocławiu i na terenie Aglomeracji Śląskiej) nadających dotychczas pod marką Rock Radio na Radio Pogoda. Rock Radio nadal będzie działać w czterech miastach Polski (Warszawa, Poznań, Opole, Kraków).

DRUK12 - stabilne przychody

Całkowite przychody segmentu wyniosły 43,7 mln zł. Koszty operacyjne zmniejszyły się do kwoty 43,0 mln zł. Wynik operacyjny segmentu na poziomie EBIT5 był pozytywny i wyniósł 0,7 mln zł, a EBITDA5 segmentu sięgnęła 4,4 mln zł.



Przypisy:

1 dane nie zawierają przychodów i pełnych kosztów wzajemnej promocji pomiędzy różnymi segmentami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.

2 podane kwoty uwzględniają tylko część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie Wyborczej, jak i w wortalach internetowych GazetaPraca.pl, Domiporta.pl, Komunikaty.pl oraz serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl) przypisaną drukowanemu wydaniu Gazety Wyborczej.

3 podane kwoty to całkowite przychody Prasy bezpłatnej rozumiane jako wpływy z ogłoszeń oraz insertów w bezpłatnym dzienniku Metrocafe.pl (dawniej Metro), przychody z akcji specjalnych realizowanych w ramach projektów specjalnych Metrocafe.pl oraz wpływy z akcji realizowanych przez metroBTL.

4 segment Film i Książka zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek Helios S.A. i NEXT FILM Sp. z o.o., tworzących grupę Helios oraz pionu Projektów Specjalnych Agory S.A.

5 EBIT i EBITDA dla segmentu Prasa, Film i Książka, Internet oraz Druk wyliczane są po kosztach bezpośrednio przypisanych do danego segmentu lub pionu operacyjnego Grupy, bez alokacji kosztów ogólnofirmowych Spółki (np. kosztów zarządu, większości kosztów pionów wspomagających Spółki), które są zawarte w pozycjach uzgadniających.

6 segment Reklama Zewnętrzna zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek AMS S.A. i Adpol Sp. z o.o., wchodzących w skład grupy AMS.

7 segment Internet obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Internet Agory S.A., Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o., Sport4People Sp. z o.o. i Sir Local Sp. z o.o.

8 dane uwzględniają eliminację wzajemnej sprzedaży pomiędzy pionem Internet Agory S.A., Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o., Sport4People Sp. z o.o. i Sir Local Sp. z o.o.

9 dane zawierają m.in. część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie Wyborczej, jak i w wortalach internetowych GazetaPraca.pl, Domiporta.pl i Komunikaty.pl oraz w serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl).

10 segment Radio zawiera skonsolidowane pro-forma dane pionu radiowego w Agorze S.A., wszystkich radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej TOK FM, wchodzących w skład Grupy Agora, czyli: 23 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających pod marką Rock Radio (od 31 stycznia 2014 r.), 4 stacji lokalnych nadających pod marką Radio Pogoda (3 stacje od 12 czerwca 2015 r., czwarta stacja od 31 lipca 2015 r.) oraz ponadregionalnej stacji TOK FM obejmującej 19 obszarów miejskich.

11 dane obejmują sprzedaż własnego i obcego czasu antenowego związaną ze świadczonymi usługami pośrednictwa oraz przychody z pośrednictwa reklamowego w kinach.

12 segment Druk obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Druk Agory S.A. oraz Agory Poligrafii Sp. z o.o.


Źródła danych:

Rynek reklamy: dane dotyczą reklam i ogłoszeń w sześciu mediach (prasa, radio, telewizja, reklama zewnętrzna, internet, kino). W sprawozdaniu za 4 kw. 2015 r. Agora skorygowała dane dotyczące: rynku reklamy kinowej w trzecim kwartale 2014 r. oraz od pierwszego do trzeciego kwartału 2015 r., rynku reklamy telewizyjnej w trzecim kwartale 2015 r. oraz rynku reklamy internetowej w drugim kwartale 2015 r.

O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, dane dotyczące poziomu rynkowych wydatków na reklamę w prasie i radiu są szacowane przez Agorę z uwzględnieniem poziomu średniego rabatu i podawane są w cenach bieżących. Z tego też względu, biorąc pod uwagę presję rabatową i wyprzedaż przez media czasów/powierzchni reklamowej, dane te mogą być obarczone pewnymi błędami, które mogą być korygowane na bieżąco. Dane dla prasy dotyczą jedynie ogłoszeń wymiarowych, z pominięciem insertów, ogłoszeń drobnych i nekrologów. Jako podstawę do szacunków użyto wydatków cennikowych z następujących źródeł: monitoring Kantar Media, monitoring Agory S.A.

Wydatki na reklamę w telewizji, kinie i w internecie oparte są na szacunkach domu mediowego Starlink; szacunki rynku telewizyjnego obejmują kwoty związane z emisją regularnej reklamy oraz wskazań sponsorskich wraz z lokowaniem produktu, nie zawierają natomiast kwot związanych z telezakupami lub innymi formami promocji.

Szacunki rynku internetowego obejmują, oprócz wydatków na reklamę graficzną (display), także wydatki na reklamy w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing), e-mail marketing oraz wydatki na reklamę wideo.

Szacunki rynku reklamy zewnętrznej pochodzą z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej przygotowanych we współpracy z domem mediowym Starlink

Sprzedaż biletów do kin: dane dotyczące sprzedaży biletów w kinach Helios są danymi księgowymi, raportowanymi zgodnie z pełnymi okresami kalendarzowymi. Dane dotyczące sprzedaży biletów są szacunkami grupy Helios sporządzanymi w oparciu o dane Boxoffice.pl na podstawie danych przekazywanych od dystrybutorów kopii filmowych. Sprzedaż biletów do kina raportowana jest w okresach, które nie są tożsame z kalendarzowym miesiącem, kwartałem czy rokiem. Liczba sprzedanych biletów w danym okresie mierzona jest począwszy od pierwszego piątku danego miesiąca, kwartału czy roku do pierwszego czwartku przypadającego w następnym miesiącu, kwartale czy roku raportowym.

Powrót

NEWSLETTER

Każdego dnia dzieje się u nas coś nowego.
Chętnie o tym opowiemy.

Wybierz :

Podanie adresu e-mail oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie newslettera zawierającego informacje na temat działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora w interesującym Panią/Pana obszarze. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Agora S.A. z siedzibą w Warszawie (00-732), ul. Czerska 8/10. Będą one przetwarzane w celu dostarczania zamówionego newslettera, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora. Zgodę można wycofać w każdym czasie poprzez kontakt z iod@agora.pl, jednak jej wycofanie nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Wycofując zgodę na otrzymywanie newslettera, rezygnuje Pani/Pan z otrzymywania wszystkich newsletterów korporacyjnych dotyczących działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w szczególności praw przysługujących osobom, których dane przetwarzamy, znajduje się w Polityce prywatności serwisu Agora.pl oraz w naszej Polityce transparentności.