Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE
Tool-1

Z ostatniej chwili


WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA  W 3. KWARTALE 2023 R.

AGORA, STRONA GłóWNA, NAJNOWSZA AKTUALNOść (TOOLBAR)

WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA W 3. KWARTALE 2023 R.

więcej
Tool-3
0

Schowek

(
0
)
Notowania

Notowania

Spółka

AGO

Kurs akcji [PLN]

11,38 zł

Zmiana[PLN]

-0,7%

Do pobrania

Tool-7

Dane spółki

AGORA S.A.
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

AGO -0,7%
mWIG40 -1,94%
WIG-MEDIA 0,43%

Regon: 11559486
Numer KRS: 59944
NIP: 526-030-56-44

Tool-4

14 sierpnia 2014 / 08:10

Wyniki finansowe Grupy Agora w 2 kw. 2014 r.

Komunikat prasowy

Dzięki wyższym rynkowym wydatkom na reklamę większość segmentów operacyjnych Grupy Agora w 2 kw. 2014 r. odnotowała wzrost przychodów. W rezultacie Grupa osiągnęła pozytywny wynik operacyjny, na który jednak mocno wpływają ograniczenie wydatków reklamowych w prasie oraz inwestycje w projekty rozwojowe.

Wyniki finansowe i osiągnięcia biznesów Grupy Agora w 2 kw. 2014 r. (porównanie r/r):

Przychody Grupy wyniosły 270,8 mln zł i były na poziomie zbliżonym do tych osiągniętych w 2 kw. 2013 r. (spadek o 0,4%). Wpływ miały na to przede wszystkim rosnące o 17,9% do 26,3 mln zł przychody z pozostałej sprzedaży, obejmujące przede wszystkim przychody z dystrybucji filmu "Powstanie Warszawskie" oraz wyższe wpływy ze sprzedaży barowej w kinach. Przychody ze sprzedaży usług reklamowych były niższe zaledwie o 1,3% i wyniosły 146,3 mln zł, a przychody ze sprzedaży wydawnictw zmniejszyły się o 2,7% do kwoty 32,5 mln zł. Grupa odnotowała także niższe wpływy ze sprzedaży biletów do kin w wysokości 24,6 mln zł (spadek o 7,2%). Nieznacznie zmniejszyły się przychody ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym.

Koszty operacyjne netto Grupy Agora wzrosły (o 1,2%) do 270,8 mln zł. Wpłynęły na to głównie wyższe (o 7,4%) koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników związane z realizacją projektów rozwojowych w Grupie. Największe wzrosty zostały odnotowane w segmencie Prasa, Internet oraz Film i Książka. Zmniejszyły się (o 4,2%) koszty zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów w związku ze zmniejszonym wolumenem usług poligraficznych świadczonych klientom zewnętrznym.

W rezultacie EBITDA Grupy wyniosła 24,1 mln zł (spadek o 14,5%), a wynik operacyjny EBIT 0,0 mln zł. Grupa odnotowała stratę netto na poziomie 1,5 mln zł, a strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej sięgnęła 1,0 mln zł.

PRASA - wzrost przychodów ze sprzedaży wydawnictw

Wyniki segmentu Prasa pozostawały pod presją ograniczania wydatków na reklamę. Najbardziej było to widoczne w "Gazecie Wyborczej", której przychody reklamowe1,2 zmniejszyły się o 20,8%. Dynamika spadku przychodów reklamowych1 była niższa w "Metrze"3 oraz w czasopismach Grupy i wyniosła odpowiednio 1,7% oraz 6,8%.

Pozytywnie na wartość przychodów segmentu wpłynęły przychody ze sprzedaży wydawnictw rosnące o 0,3%, pomimo utrzymującego się trendu spadku sprzedaży wydawnictw papierowych. Wzrost ten jest efektem podwyżki ceny egzemplarzowej miesięczników Agory oraz "Gazety Wyborczej".

Dodatkowo zmieniony został cykl wydawniczy magazynu "Wysokie Obcasy Extra", który od lutego br. ukazuje się jako miesięcznik.

Efektem wprowadzenia w lutym 2014 r. nowej prenumeraty cyfrowej "Gazety Wyborczej" i mierzonego paywalla jest 15,1 tys. aktywnych prenumerat (stan na 30 czerwca br.) i rosnące grono użytkowników, którzy płacą za dostęp do treści cyfrowych "Wyborczej". Konsekwentnie budując swoją cyfrową ofertę, w maju 2014 r. "Gazeta Wyborcza" poszerzyła gamę produktów o nowe reklamowe pakiety cyfrowe.

FILM i KSIĄŻKA- wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

Przychody segmentu Film i Książka wzrosły o 4,4% do 54,3 mln zł. Złożyły się na to zarówno wyższe o 25,0% wpływy ze sprzedaży reklam, jak i rosnące o 12,0% wpływy ze sprzedaży barowej. Dzięki temu segment istotnie poprawił wynik operacyjny EBITDA, który wyniósł 4,1 mln zł.

Frekwencja w kinach sieci Helios sięgnęła 1,5 mln widzów i zwiększyła się o blisko 1,0%. W tym czasie liczba biletów sprzedanych do wszystkich kin w Polsce zmniejszyła się o 2,1%.

W 2 kw. 2014 r., wpływ na poziom przychodów segmentu miała działalność związana z dystrybucją filmu "Powstanie Warszawskie". W tym czasie Grupa Agora nie była zaangażowana w projekty koprodukcji filmów kinowych.

Pion Projekty Specjalne zaproponował czytelnikom w 2 kw. 2014 r. 24 nowe wydawnicze projekty jednorazowe oraz kontynuował 1 serię wydawniczą. W efekcie Agora sprzedała 0,2 mln książek i książek z płytami, a przychody pionu wyniosły 6,8 mln zł. Wynik operacyjny EBIT5 pionu sięgnął 0,3 mln zł i był lepszy od tego odnotowanego w 2 kw. 2013 r.

REKLAMA ZEWNĘTRZNA6 - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

W 2 kw. 2014 r. dynamika wzrostu przychodów ze sprzedaży reklam6 na nośnikach AMS była wyższa od tej obserwowanej w wydatkach na rynku reklamy zewnętrznej - AMS zawdzięcza to głównie pozycji lidera w segmencie nośników citylight i znaczącej obecności w reklamie tranzytowej. W rezultacie spółka umocniła swoją pozycję na rynku reklamy zewnętrznej z udziałem wynoszącym blisko 35,0%. Całkowite przychody segmentu wzrosły o 1,9%, a dzięki ograniczeniu kosztów operacyjnych o 3,1% segment zakończył 2 kw. 2014 r. z pozytywnym wynikiem na poziomie EBITDA w wysokości 9,7 mln zł.

W 2 kw. 2014 r. AMS poszerzył swoją ofertę o tablice Miejskiego Systemu Informacji Płatnej w Warszawie, na których prezentowane są logo firmy i informacja o odległości od jej siedziby, punktu usługowego lub handlowego.

INTERNET7 - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

W 2 kw. 2014 r. segment odnotował wzrost przychodów8,9 do kwoty 34,0 mln zł (o 14,1%), głównie za sprawą rosnących wpływów ze sprzedaży reklam internetowych. Pomimo wzrostu kosztów operacyjnych do kwoty 27,6 mln zł, wynik operacyjny EBIT5 segmentu wzrósł do 6,4 mln zł, a EBITDA5 do 7,7 mln zł.

Segment Internet Agory stale rozwija swoje produkty, a w szczególności aplikacje mobilne. W kwietniu 2014 r. została udostępniona kolejna aplikacja mobilna Sport.pl LIVE - na urządzenia z systemem operacyjnym Windows 8. Od czerwca 2014 r. użytkownicy takich urządzeń mogą korzystać również z bezpłatnej aplikacji VOD Kinoplex.pl.

RADIO - wzrost udziałów w słuchalności

Przychody segmentu radiowego10,11 sięgnęły 23,2 mln zł i wzrosły o 2,2%. Wzrost kosztów operacyjnych segmentu to w głównej mierze rezultat działań promocyjnych Rock Radia i Radia Złote Przeboje. Pomimo rosnących kosztów, wynik operacyjny EBIT segmentu Radio był pozytywny i wyniósł 3,3 mln zł, a EBITDA sięgnęła 3,9 mln zł.

Stacje radiowe Grupy Agora zwiększyły swoje udziały w słuchalności: radiostacje muzyczne o 0,6pkt% do 4,3%, a Radio TOK FM o 0,2pkt% do 1,2%.

W kwietniu 2014 r., przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, Radio TOK FM uruchomiło specjalny serwis Wyborywtoku.pl, w którym publikowane były m.in. sondaże poparcia dla partii politycznych, komitetów wyborczych oraz kandydatów do europarlamentu, a obecnie można w nim znaleźć najnowsze informacje o politycznych sympatiach Polaków.

DRUK12 - stabilny poziom przychodów

Przychody segmentu z tytułu sprzedaży usług poligraficznych dla klientów zewnętrznych wyniosły 41,1 mln zł i nieznacznie zmniejszyły się w porównaniu z 2 kw. 2013 r. Segment odnotował pozytywny wynik na poziomie EBITDA5 w wysokości 3,5 mln zł oraz stratę na poziomie EBIT5 w wysokości 0,4 mln zł.



UWAGA: Od pierwszego kwartału 2014 r., w wyniku zmian organizacyjnych, Grupa Agora ("Grupa") zmieniła sposób raportowania wybranych segmentów operacyjnych. Najistotniejsze zmiany dotyczą wyodrębnienia działalności poligraficznej z dotychczasowego segmentu Prasa codzienna jako odrębnego segmentu operacyjnego. Kolejna zmiana dotyczy włączenia działalności związanej z wydawaniem czasopism Agory do nowego segmentu Prasa oraz przeniesieniem dotychczasowej działalności pionu Projekty Specjalne do nowego segmentu Film i Książka (wcześniej segment Kino). Dokładny opis zmian w sposobie raportowania poszczególnych działalności biznesowych Grupy Agora znajduje się we właściwych sekcjach Komentarza Zarządu Agory S.A. Dane porównawcze za analogiczny okres 2013 r. zostały odpowiednio przekształcone. Zarząd pragnie jednak zwrócić uwagę, że w związku z tą zmianą, dane prezentowane w raportach kwartalnych za poprzednie okresy mogą nie być w pełni porównywalne z obecnie prezentowanym podejściem zarządczym.

Przypisy:
1 dane nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi segmentami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.
2 podane kwoty uwzględniają tylko część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, GazetaDom.pl, Domiporta.pl, Komunikaty.pl oraz serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl) przypisaną drukowanemu wydaniu Gazety.
3 dane zawierają całkowite wpływy Prasy Bezpłatnej rozumiane jako wpływy z ogłoszeń oraz insertów w dzienniku Metro, przychody z akcji specjalnych realizowanych w ramach projektów specjalnych Metra oraz wpływy z akcji realizowanych przez mTarget.
4 segment Film i Książka zawiera dane spółki Helios S.A., Next Film Sp. z o.o., tworzących grupę Helios oraz pionu Projektów Specjalnych Agory S.A.
5 EBIT i EBITDA dla segmentu Prasa, Film i Książka, Internet oraz Druk wyliczane są po kosztach bezpośrednio przypisanych do danego segmentu lub pionu operacyjnego Grupy, bez alokacji kosztów ogólnofirmowych Spółki (np. kosztów zarządu, większości kosztów pionów wspomagających Spółki), które są zawarte w pozycjach uzgadniających.
6 segment Reklama Zewnętrzna zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek AMS S.A. i Adpol Sp. z o.o., wchodzących w skład grupy AMS.
7 segment Internet obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. oraz Sport4People sp. z o.o., Sir Local Sp. z o.o.
8 dane uwzględniają eliminację wzajemnej sprzedaży pomiędzy pionem Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o., Sport4People sp. z o.o., Sir Local Sp. z o.o.
9 dane zawierają m.in. część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, Domiporta.pl i Komunikaty.pl oraz w serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl).
10 segment Radio zawiera skonsolidowane pro-forma dane pionu radiowego w Agorze S.A., radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej TOK FM, wchodzących w skład Grupy Agora, czyli: 21 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających pod marką Rock Radio, radiostacji lokalnej oferującej muzykę w formacie CHR (Contemporary Hit Radio) oraz ponadregionalnej stacji TOK FM obejmującej 16 największych obszarów miejskich.
11 dane obejmują sprzedaż własnego i obcego czasu antenowego związaną ze świadczonymi usługami pośrednictwa.
12 segment Druk obejmuje skonsolidowane pro-forma dane Pionu Druk Agory S.A. oraz Agory Poligrafii Sp. z o.o.


Źródła danych: Rynek reklamy: dane dotyczą reklam i ogłoszeń w sześciu mediach (prasa, radio, telewizja, reklama zewnętrzna, internet, kino). W niniejszym sprawozdaniu Agora skorygowała dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej, a także wartości wydatków na reklamę w internecie i w kinie w drugim kwartale 2013 r. O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, dane dotyczące poziomu rynkowych wydatków na reklamę w prasie i radiu są szacowane przez Agorę z uwzględnieniem poziomu średniego rabatu i podawane są w cenach bieżących. Z tego też względu, biorąc pod uwagę presję rabatową i wyprzedaż przez media czasów/powierzchni reklamowej, dane te mogą być obarczone pewnymi błędami, które mogą być korygowane na bieżąco. Dane dla prasy dotyczą jedynie ogłoszeń wymiarowych, z pominięciem insertów, ogłoszeń drobnych i nekrologów. Jako podstawę do szacunków użyto wydatków cennikowych z następujących źródeł: monitoring Kantar Media (poprzednio: Expert Monitor), monitoring Agory S.A. Wydatki na reklamę w telewizji, kinie i w internecie oparte są na szacunkach domu mediowego Starlink; szacunki rynku telewizyjnego obejmują kwoty związane z emisją regularnej reklamy oraz sponsoringu, nie zawierają natomiast kwot związanych z telezakupami, product placement lub innymi formami reklamowymi. Szacunki rynku internetowego obejmują, oprócz wydatków na reklamę graficzną (display), także wydatki na reklamy w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing), e-mail marketing oraz wydatki na reklamę wideo (od pierwszego kwartału 2012 r.). Szacunki rynku reklamy zewnętrznej pochodzą z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ). Reklama zewnętrzna: dane na podstawie raportu IGRZ o wielkości przychodów wybranych spółek reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Business Consulting, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. Raport ten jest opracowany przez IGRZ w oparciu o faktyczne dane finansowe przekazywane przez wymienione podmioty i dotyczące rynku reklamy zewnętrznej definiowanego jako rynek out-of-home, obejmującego reklamę stacjonarną, mobilną i cyfrową. Zasięg serwisów internetowych: dane dotyczące liczby użytkowników (real users), odsłon i odsłon mobilnych pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius i obejmują użytkowników w wieku 7 lub więcej lat, łączących się z serwerów znajdujących się na terenie Polski i dotyczą domen przypisanych do Agory S.A. w prowadzonym przez Gemius SA Rejestrze Usługodawców i Grup Usługodawców. Dane dotyczące liczby użytkowników serwisów grupy Gazeta.pl audytowane są przez Gemius SA. Od kwietnia 2013 obowiązują nowe reguły łączenia witryn w grupy wydawców, według których grupa Gazeta.pl obejmuje wyłącznie serwisy internetowe przypisane przez Gemius SA w Rejestrze Usługodawców do Agory S.A. Tym samym wyniki nie są porównywalne z okresami poprzednimi. Od kwietnia 2013 zmianie uległa także metoda wyliczania wskaźnika użytkownicy (real users) - od podstawy szacowania odjęte zostały pliki cookies pochodzące z urządzeń mobilnych. Wskaźnikowi użytkownicy (real users) odpowiadają nowe wskaźniki odsłon i czasu niemobilnego, nie występujące w badaniu przed kwietniem 2013. Sprzedaż biletów do kin: dane dotyczące sprzedaży biletów w kinach Helios są danymi księgowymi, raportowanymi zgodnie z pełnymi okresami kalendarzowymi. Dane dotyczące sprzedaży biletów są szacunkami grupy Helios sporządzanymi w oparciu o dane Boxoffice.pl na podstawie danych przekazywanych od dystrybutorów kopii filmowych. Sprzedaż biletów do kina raportowana jest w okresach, które nie są tożsame z kalendarzowym miesiącem kwartałem czy rokiem. Liczba sprzedanych biletów w danym okresie mierzona jest począwszy od pierwszego piątku danego miesiąca, kwartału czy roku do pierwszego czwartku przypadającego w następnym miesiącu, kwartale czy roku raportowym. Udział w słuchalności radiostacji: dane pochodzą z badania RadioTrack przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown (wszystkie miejsca słuchania, wszystkie dni słuchania i wszystkie kwadranse); dla radiostacji muzycznych Agory w całej populacji i grupie wiekowej 15+ za okres za kwiecień- czerwiec: próba dla 2013 r.: 21 035; dla 2014 r.: 21 057.

Dane cennikowe dotyczące czasopism pochodzą z monitoringu Kantar Media; reklama komercyjna brandowa oraz teksty promocyjne; pominięto tytuły specjalistyczne; uwzględniono 116 miesięczników oraz 69 czasopism o innej periodyczności; razem 185 czasopism w okresie - kwiecień-czerwiec 2014 r.

Powrót

NEWSLETTER

Każdego dnia dzieje się u nas coś nowego.
Chętnie o tym opowiemy.

Wybierz :

Podanie adresu e-mail oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie newslettera zawierającego informacje na temat działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora w interesującym Panią/Pana obszarze. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Agora S.A. z siedzibą w Warszawie (00-732), ul. Czerska 8/10. Będą one przetwarzane w celu dostarczania zamówionego newslettera, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora. Zgodę można wycofać w każdym czasie poprzez kontakt z iod@agora.pl, jednak jej wycofanie nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Wycofując zgodę na otrzymywanie newslettera, rezygnuje Pani/Pan z otrzymywania wszystkich newsletterów korporacyjnych dotyczących działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w szczególności praw przysługujących osobom, których dane przetwarzamy, znajduje się w Polityce prywatności serwisu Agora.pl oraz w naszej Polityce transparentności.