Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE
Tool-1

Z ostatniej chwili


WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA  W 3. KWARTALE 2023 R.

AGORA, STRONA GłóWNA, NAJNOWSZA AKTUALNOść (TOOLBAR)

WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA W 3. KWARTALE 2023 R.

więcej
Tool-3
0

Schowek

(
0
)
Notowania

Notowania

Spółka

AGO

Kurs akcji [PLN]

11,04 zł

Zmiana[PLN]

0,36%

Do pobrania

Tool-7

Dane spółki

AGORA S.A.
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

AGO 0,36%
mWIG40 0,5%
WIG-MEDIA 0,13%

Regon: 11559486
Numer KRS: 59944
NIP: 526-030-56-44

Tool-4

3 marca 2014 / 07:34

Wyniki finansowe Grupy Agora w 4 kw.2013 r.

Komunikat prasowy

W czwartym kwartale i w całym 2013 r. Grupa Agora odnotowała poprawę wyniku operacyjnego oraz wzrost zysku netto. To efekt konsekwentnie realizowanej przez Spółkę strategii ograniczenia kosztów operacyjnych, niskiego spadku przychodów oraz braku istotnych zdarzeń jednorazowych w 2013 r.

Wyniki finansowe i osiągnięcia przedsięwzięć Grupy Agora w 4 kw. 2013 r. (porównanie r/r):

WYNIKI FINANSOWE GRUPY

Przychody Grupy wyniosły 300,3 mln zł (spadek o 3,0%). Na taki wynik wpływ miały niższe przychody ze sprzedaży usług reklamowych, które wyniosły 150,2 mln zł (spadek o 11,2%) oraz ze sprzedaży wydawnictw w wysokości 33,1 mln zł (spadek o 10,5%). Pozytywnie na wartość przychodów Grupy wpłynęły natomiast rosnące przychody ze sprzedaży biletów do kin do 39,1 mln zł, które wzrosły o 2,1% pomimo niższej frekwencji w polskich kinach. O 19,7% do 77,9 mln zł wzrosły przychody z pozostałej sprzedaży, głównie za sprawą wyższych przychodów ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym, przychodów z tytułu dystrybucji filmów oraz wyższych przychodów ze sprzedaży barowej w kinach.

Łącznie, koszty operacyjne netto Grupy zostały obniżone o 8,9% do 285,0 mln zł. Największe oszczędności dotyczyły kosztów usług obcych (spadek o 1,7%) oraz wydatków na reprezentację i reklamę (spadek o 6,5%).

Dzięki niższym kosztom operacyjnym Grupa odnotowała poprawę wyniku operacyjnego na wszystkich poziomach. EBITDA operacyjna1 Grupy sięgnęła 39,0 mln zł (wzrost o 80,6%), a wynik operacyjny EBIT wyniósł 15,3 mln zł. Zysk netto Grupy wyniósł 12,2 mln zł, a zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej sięgnął 10,4 mln zł. Analizując powyższe dane należy pamiętać, że w 4 kw. 2012 r. koszty operacyjne Grupy Agora były obciążone kosztami zdarzeń jednorazowych w wysokości 17,6 mln zł. Ma to wpływ na porównywalność wybranych danych rachunku wyników.

Na koniec grudnia 2013 r. Grupa dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 171,4 mln zł, na które składały się: gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 99,6 mln zł oraz 71,8 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe. Dodatkowo, 40,0 mln zł zostało złożone przez spółkę zależną Grupy, AMS S.A., jako zabezpieczenie gwarancji bankowej udzielonej w związku z realizacją umowy koncesji na budowę wiat przystankowych w Warszawie.

GAZETA WYBORCZA - kolejny krok w transformacji działalności prasowej Grupy

Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnim rozpowszechnianiem płatnym na poziomie 215 tys. egz. (spadek o 13,8%) oraz najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym w kraju, docierając do 2,9 mln czytelników (9,7% zasięgu, CCS). Przychody Gazety Wyborczej ze sprzedaży egzemplarzy wyniosły 24,7 mln zł (spadek o 5%). Wpływ na ograniczenie dynamiki spadku tych przychodów miała wprowadzona dwukrotnie w 2013 r. podwyżka ceny Gazety Wyborczej. Przychody z reklam2,3 sięgnęły 38,7 mln zł (spadek o 21,7 %), a szacowany udział Gazety Wyborczej w wydatkach na reklamę wymiarową w dziennikach wyniósł 35%.

Dodatkowo, warto zauważyć wzrost o 10,2% przychodów ze sprzedaży magazynów Gazety Wyborczej (m.in. Wysokie Obcasy Extra oraz Książki. Magazyn do czytania).

Gazeta Wyborcza prowadzi cyfryzację swoich treści, a liczba ich czytelników rośnie. Nowym etapem w transformacji modelu biznesowego działalności prasowej Grupy jest wprowadzenie od 4 lutego 2014 r. limitowanego darmowego dostępu do treści Gazety Wyborczej wraz z towarzyszącą mu ofertą prenumeraty cyfrowej.

Grupa stale rozwija swoją ofertę prasową zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej. Aby wzmocnić pozycję reklamową wszystkich produktów prasowych, w listopadzie 2013 r. podjęta została decyzja o połączeniu zespołów sprzedażowych w jeden, który pracuje nad ofertą reklamową dla wszystkich tytułów prasowych Agory (Gazeta Wyborcza, czasopisma i Metro, w tym ich wersje cyfrowe oraz portal MetroMSN.pl).

KINO5 - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

Dzięki wyższym przychodom i ograniczeniu kosztów operacyjnych o 2,1% segment Kino istotnie poprawił swoje wyniki operacyjne. Wynik EBITDA i EBITDA operacyjna wyniósł 17,4 mln zł.

Przychody grupy Helios wyniosły 66,9 mln zł i wzrosły o 7,9%. Przychody ze sprzedaży biletów wzrosły o 2,1%, pomimo niższej frekwencji w polskich kinach. Przychody ze sprzedaży barowej wzrosły o 12,9%, a z pozostałej sprzedaży o 29,2%, głównie dzięki działalności dystrybucyjnej spółki Next Film.

Frekwencja w kinach Helios sięgnęła 2,2 mln osób i obniżyła się o 5,7%. W tym czasie liczba biletów sprzedanych do wszystkich kin w Polsce spadła o 4,9%.

W 4 kw. 2013 r. Helios otworzył dwa kina: w Gdyni i w Nowym Sączu. W związku z wygaśnięciem umowy najmu, w grudniu 2013 r. zakończono działalność kina w Katowicach. W rezultacie sieć kin Helios liczyła na koniec grudnia 2013 r. 31 kin wielosalowych.

Spółka zależna Heliosa, Next Film, otrzymała Platynowy Bilet - nagrodę przyznawaną producentom i dystrybutorom filmów, które odniosły największy sukces frekwencyjny w danym roku. Wyróżnienie dla Next Filmu przyniósł film Wojciecha Smarzowskiego Drogówka, który jako jedyny polski film w 2013 r. zgromadził przed ekranami kin ponad 1 milion widzów. Agora była koproducentem tego filmu.

REKLAMA ZEWNĘTRZNA6 - ograniczenie kosztów i lepszy wynik operacyjny

Dzięki ograniczeniu kosztów operacyjnych o 9,2% segment istotnie poprawił wynik operacyjny. Jego EBITDA operacyjna1 sięgnęła 9,2 mln zł (wzrost o 3,4%).

Przychody grupy AMS6 z reklam2 wyniosły 41,0 mln zł (spadek o 7,0%), a szacowany udział AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wyniósł 33%.

Najważniejszym wydarzeniem dla grupy AMS było podpisanie 18 grudnia 2013 r. przez konsorcjum AMS S.A. - Ströer Polska Sp. z o.o. umowy koncesji na budowę i eksploatację wiat przystankowych w Warszawie. Zgodnie z ustaleniami, nakłady związane z procesem inwestycyjnym, koszty utrzymania systemu oraz przyszłe przychody z ich użytkowania przypadną w całości AMS. Przedmiotem umowy koncesji jest budowa 1 580 wiat przystankowych w Warszawie w ciągu 3 lat. Proces inwestycyjny rozpocznie się w 2014 r., całość nakładów inwestycyjnych została oszacowana na 80 mln zł, a czas trwania umowy koncesji to blisko 9 lat.

INTERNET7 - rekordowy wynik operacyjny

W 4 kw. 2013 r. segment osiągnął najlepszy w swojej historii wynik operacyjny w wysokości 6,8 mln zł, głównie za sprawą ograniczenia kosztów operacyjnych o 17,7%. Segment poprawił także pozostałe wyniki: EBITDA operacyjna1,4 wzrosła do 7,9 mln zł, a marża EBITDA operacyjna była wyższa o 11,9 pkt% i sięgnęła 26,3%. Przychody segmentu Internet7 Agory zmniejszyły się o 4,2% do 30 mln zł ze względu na niższe przychody ze sprzedaży reklam (spadek o 4,3%) oraz niższe przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach (spadek o 4,9%).

W grudniu 2013 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wśród polskich internautów łączących się z nimi z urządzeń niemobilnych wyniósł 58,5%, a grupa Gazeta.pl znalazła się w pierwszej trójce polskich portali.

W 4 kw. 2013 r. uruchomiony został nowy serwis na rynku pośrednictwa usług lokalnych - Sir Local. Jest to kolejny krok w budowaniu pozycji na rynku generowania leadów.

RADIO - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

Przychody segmentu radiowego10 z reklam2,11 sięgnęły 25,2 mln zł (wzrost o 5,4%), jego wynik EBIT wyniósł 4,3 mln zł (wzrost o 38,7%), a EBITDA operacyjna1 4,9 mln zł (wzrost o 28,9%).

Stacje muzyczne Grupy Agora zmniejszyły swój udział w słuchalności o 0,5 pkt% do 3,9%.

Z końcem 2013 r. zapadła decyzja o zmianie formatu muzycznego Radia Roxy na rockowy od 1 stycznia 2014 r. Od 31 stycznia 2014 r. stacja nadaje program pod nazwą Rock Radio.

CZASOPISMA - poprawa wyniku operacyjnego

Segment zmniejszył stratę operacyjną na poziomie EBIT4 , jak i EBITDA operacyjna1,4 , które wyniosły 1,2 mln zł. Przychody segmentu Czasopisma12 wyniosły 10,3 mln zł (spadek o 30,9%), w tym sprzedaż wydawnictw wyniosła 4,4 mln zł, a przychody z reklam2 wyniosły 5,9 mln zł. Udział czasopism Agory w wydatkach reklamowych w miesięcznikach sięgnął ponad 6,5%.

Należy pamiętać, że wpływ na porównywalność danych segmentu mają odpisy aktualizujące wartość aktywów, które obciążyły wynik segmentu w 4kw. 2012 r. kwotą 12,4 mln zł. Ponadto wpływ na wyniki segmentu miały m.in. zmiany w portfelu magazynów Agory (sprzedaż Poradnika Domowego i nabycie pisma Dom&Wnętrze).

W 4 kw. 2013 r. segment zaprezentował nową odsłonę magazynów: Cztery Kąty, Avanti, Logo i Dom&Wnętrze. Celem tych działań jest stabilizacja przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej oraz ze sprzedaży reklam w tych tytułach.

PROJEKTY SPECJALNE - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

W 4 kw. 2013 r. pion zaproponował czytelnikom 23 nowe projekty, w efekcie czego Agora sprzedała 0,2 mln książek i książek z płytami. Przychody pionu wzrosły o 5% i sięgnęły 10,6 mln zł, do czego pozytywnie przyczyniły się m.in. wpływy z księgarni internetowej Publio.pl. Wynik operacyjny EBIT4 pionu wzrósł do poziomu 1,3 mln zł (wzrost o 3,4 mln zł).

METRO - pozytywny wynik operacyjny i nowe inicjatywy przychodowe

Przychody pionu Prasa Bezpłatna13 z reklam2 wyniosły 6,5 mln zł (spadek o 9,7%), a wpływy Metra z ogłoszeń wymiarowych były niższe o 16,5%. Udział tytułu w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł do 5,5%. Pion Prasa Bezpłatna odnotował zysk na poziomie EBITDA operacyjna1,4 w wysokości 1 mln zł.

W 4 kw. 2013 r. Metro Custom Publishing przygotowało wyjątkową zimową edycję magazynu sportowego dla jednej z największych sieci handlowych w Polsce, w którym, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, znalazły się materiały interaktywne.



Grupa Agora w 2013 r. Wyniki finansowe w 2013 r. (porównanie r/r):

Dzięki zmniejszeniu kosztów operacyjnych w 2013 r. Grupa poprawiła wynik operacyjny - EBITDA operacyjna wyniosła 104,9 mln zł i wzrosła o 26,1%. Zysk operacyjny Grupy wzrósł do 7,4 mln zł. Zysk netto wyniósł 1,2 mln zł, a zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 0,5 mln zł.

Koszty operacyjne netto Grupy wyniosły 1 066,5 mln zł i zmniejszyły się o 7,4%. Jest to pozytywny efekt działań restrukturyzacyjnych wprowadzonych w Grupie w 2012 r., w tym zwolnień grupowych realizowanych w Agorze S.A. Oszczędności na kosztach operacyjnych wynikają głównie z niższych o 7,1% kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników oraz niższych o 19,5% wydatków na reprezentację i reklamę - ich największy spadek miał miejsce w segmentach Prasa Codzienna i Czasopisma. Do zmniejszenia kosztów operacyjnych przyczyniły się również niższe o 4,5% koszty usług obcych, jak również niższe koszty usług produkcyjnych w segmencie Czasopisma i niższe koszty utrzymania systemu w segmencie Reklama Zewnętrzna, dzięki dostosowaniu portfela posiadanych nośników reklamowych do potrzeb rynkowych i niższym kosztom ich utrzymania.

Przychody Grupy Agora w całym 2013 r. wyniosły 1 073,9 mln zł i były niższe o 5,7%. Złożyły się na to niższe o 14,5 % wpływy ze sprzedaży usług reklamowych, które wyniosły 544,6 mln zł oraz wpływy ze sprzedaży wydawnictw w wysokości 134,0 mln zł (spadek o 12,2%). W związku z niższą frekwencją w polskich kinach wartość przychodów ze sprzedaży biletów w kinach sieci Helios zmniejszyła się o 3,7% do kwoty 129,1 mln zł. Pozytywny wpływ na wartość przychodów Grupy w 2013 r. miały rosnące o 23,6%, do kwoty 266,5 mln zł, przychody z pozostałej sprzedaży. Do ich wzrostu przyczyniły się głównie wyższe o 25,5% przychody ze sprzedaży usług poligraficznych oraz przychody z tytułu dystrybucji i koprodukcji filmowej na poziomie 12,7 mln zł.

Analizując dane Grupy za 2013 r. należy pamiętać, że w 2012 r. koszty operacyjne Grupy były obciążone kosztami związanymi ze zwolnieniami grupowymi, które wyniosły 9,5 mln zł. Dodatkowo, w czwartym kwartale 2012 r. Grupa dokonała odpisu aktualizującego wartość aktywów w wysokości 17,6 mln zł. Ma to wpływ na porównywalność wybranych pozycji rachunku wyników Grupy.



Perspektywy

RYNEK REKLAMY W 2014 R.


Według szacunków Agory, opartych na dostępnych źródłach danych, w 4kw. 2013 r. wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 2,1 mld zł i zmniejszyła się o blisko 2,0% w stosunku do 4 kw. 2012 r.

Była to najniższa kwartalna dynamika ograniczania wydatków na reklamę w Polsce na przestrzeni ostatnich dwóch lat.

Biorąc pod uwagę pozytywne sygnały płynące z polskiej gospodarki, Spółka szacuje, że w 2014 r. wydatki na reklamę w Polsce mogą wzrosnąć w przedziale od 0% do 2%. Największym beneficjentem odbicia na rynku reklamy będzie telewizja. W opinii Spółki wartość wydatków na reklamę w telewizji wzrośnie od 1% do 4%. Drugim medium, które zyska najwięcej na poprawie sytuacji na rynku reklamy będzie internet. Spółka szacuje, że wydatki w tym segmencie rynku mogą wzrosnąć od 5% do 8%. Wartość budżetów reklamowych realizowanych w radiu zwiększy się od 0% do 3%, a w kinach od 2% do 5%. Wartość wydatków na reklamę zewnętrzną może kształtować się w przedziale: od ich ograniczenia o 1% do wzrostu o 2%.

Z szacunków Spółki wynika, iż reklamodawcy nadal będą ograniczać wydatki na reklamę w prasie. W dziennikach spadki te mogą wynieść od 20% do 24%, a w czasopismach od 9%-13%.

SPRZEDAŻ PRASY W 2014 R.

W 2014 r. utrzymają się negatywne trendy dotyczące spadku sprzedaży egzemplarzowej dzienników i czasopism w formie drukowanej. Spółka wierzy, iż wprowadzona na początku 2014 r. podwyżka ceny egzemplarzowej Gazety Wyborczej pozwoli na częściowe ograniczenie spadku przychodów ze sprzedaży dziennika. Jednocześnie Spółka pracuje nad rozwojem sprzedaży wydawnictw w formie cyfrowej. Na początku lutego 2014 r. Agora wdrożyła nowy system dostępu do treści cyfrowych Gazety Wyborczej oraz ofertę prenumeraty cyfrowej. W długim terminie działania te powinny przynieść pozytywne efekty w postaci wzrostu sprzedaży wydań cyfrowych dziennika.

FREKWENCJA W KINACH W 2014 R.

Najistotniejszym czynnikiem wpływającym na frekwencję w polskich kinach jest planowany na dany rok repertuar kinowy. Po przeanalizowaniu dostępnych informacji wydaje się, że liczba sprzedanych biletów w polskich kinach w 2014 r. powinna wzrosnąć w porównaniu z 2013 r.

KOSZTY OPERACYJNE W 2014 R.

W 2014 r. Grupa planuje realizację projektów rozwojowych w wybranych segmentach biznesowych, które mogą wpłynąć na poziom kosztów operacyjnych. Segmenty, w których będą realizowane największe projekty, to: Prasa Codzienna, Internet i Kino.

Dalsza transformacja działalności prasowej Agory - poprzez rozwój nowego systemu dostępu do treści cyfrowych Gazety Wyborczej i towarzyszącej mu oferty prenumeraty cyfrowej - może wiązać się ze wzrostem zatrudnienia, a w efekcie wzrostem kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników.

W związku ze spodziewanym wzrostem rynku reklamy w 2014 r. Grupa przewiduje możliwość wzmocnienia działów sprzedaży w internecie w celu maksymalizacji wzrostu przychodów.

Należy pamiętać, że koszty usług obcych zależne są w dużej mierze od kosztów odpłatności za kopie filmowe, powiązanych bezpośrednio z poziomem przychodów ze sprzedaży biletów w kinach, kursu wymiany euro do złotego oraz kosztów pośrednictwa sprzedaży. Dodatkowo, na wzrost tej pozycji kosztowej mogą wpłynąć koszty działalności dwóch nowych obiektów kinowych, których otwarcie jest planowane na pierwszą połowę 2014 r. i realizacja innych projektów rozwojowych.



UWAGA: Powyższe dane finansowe pochodzą z komentarza zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za 4 kw. 2013 r. Obejmują okres październik-grudzień 2013 r., zaś porównania mówią o dynamice w stosunku do analogicznego okresu 2012 r.



Przypisy:

1 z wyłączeniem niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanymi w instrumentach finansowych.

2 dane nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi segmentami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.

3 podane kwoty uwzględniają tylko część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, GazetaDom.pl, Domiporta.pl, Komunikaty.pl oraz serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl) przypisaną drukowanemu wydaniu Gazety.

4 EBIT, EBITDA i EBITDA operacyjna dla Prasy Codziennej, Internetu i Czasopism wyliczane są po kosztach bezpośrednio przypisanych do danego segmentu operacyjnego Grupy, bez alokacji kosztów ogólnofirmowych Spółki (np. kosztów zarządu, większości kosztów pionów wspomagających Spółki), które są zawarte w pozycjach uzgadniających.

5 segment Kino zawiera dane spółki Helios S.A. oraz Next Film Sp. z o.o. (od 14 września 2012 r.), tworzących grupę Helios.

6 segment Reklama Zewnętrzna zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek AMS S.A. i Adpol Sp. z o.o., wchodzących w skład grupy AMS.

7 segment Internet obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. oraz Sport4People sp. z o.o., Sir Local Sp. z o.o.

8 dane uwzględniają eliminację wzajemnej sprzedaży pomiędzy pionem Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. i Sport4People sp. z o.o., Sir Local Sp. z o.o.

9 dane zawierają m.in. alokowane wpływy z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, Domiporta.pl i Komunikaty.pl oraz w serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl).

10 segment Radio zawiera skonsolidowane pro-forma dane pionu radiowego w Agorze S.A., radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej TOK FM, wchodzących w skład Grupy Agora, czyli: 20 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających pod marką Roxy FM, radiostacji lokalnej oferującej muzykę w formacie CHR (Contemporary Hit Radio) oraz ponadregionalnej stacji TOK FM obejmującej 16 największych obszarów miejskich.

11 dane obejmują sprzedaż własnego i obcego czasu antenowego związaną ze świadczonymi usługami pośrednictwa.

12 segment Czasopisma zawiera dane pionu Czasopism Agory S.A.

13 dane zawierają całkowite wpływy pionu Prasa Bezpłatna rozumiane jako wpływy z ogłoszeń oraz insertów w dzienniku Metro, przychody z akcji specjalnych realizowanych w ramach projektów specjalnych Metra oraz wpływy z akcji realizowanych przez mTarget.



Źródła danych:

Rynek reklamy: dane dotyczą reklam i ogłoszeń w sześciu mediach (prasa, radio, telewizja, reklama zewnętrzna, internet, kino). W niniejszym sprawozdaniu Agora skorygowała dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej w czwartym kwartale 2013 oraz wartości wydatków na reklamę w Internecie w czwartym kwartale 2012 r. oraz w pierwszym, drugim i trzecim kwartale 2013 r. O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, w treści niniejszego komentarza dane dotyczące poziomu rynkowych wydatków na reklamę w prasie i radiu są szacowane przez Agorę z uwzględnieniem poziomu średniego rabatu i podawane są w cenach bieżących. Z tego też względu, biorąc pod uwagę presję rabatową i wyprzedaż przez media czasów/powierzchni reklamowej, dane te mogą być obarczone pewnymi błędami, które mogą być korygowane na bieżąco. Dane dla prasy dotyczą jedynie ogłoszeń wymiarowych, z pominięciem insertów, ogłoszeń drobnych i nekrologów. Jako podstawę do szacunków użyto wydatków cennikowych z następujących źródeł: monitoring Kantar Media (poprzednio: Expert Monitor), monitoring Agory S.A. Wydatki na reklamę w telewizji, kinie i w internecie oparte są na szacunkach domu mediowego Starlink; szacunki rynku telewizyjnego obejmują kwoty związane z emisją regularnej reklamy oraz sponsoringu, nie zawierają natomiast kwot związanych z telezakupami, product placement lub innymi formami reklamowymi. Szacunki rynku internetowego obejmują, oprócz wydatków na reklamę graficzną (display), także wydatki na reklamy w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing), e-mail marketing oraz wydatki na reklamę wideo (od pierwszego kwartału 2012 r.).Szacunki rynku reklamy zewnętrznej pochodzą z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ).

Sprzedaż dzienników: dane dotyczące liczby rozpowszechnianych egzemplarzy dzienników według Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy (ZKDP). Używane w niniejszej informacji pojęcie "rozpowszechnianie" oznacza "rozpowszechnianie płatne razem" z deklaracji składanych przez wydawców do ZKDP.

Czytelnictwo dzienników: dane o czytelnictwie dzienników pochodzą z Polskich Badań Czytelnictwa, badania realizowanego przez Millward Brown na losowej, ogólnopolskiej próbie Polaków powyżej 15 roku życia. Użyto wskaźnika CCS - Czytelnictwa Cyklu Sezonowego informującego o odsetku respondentów deklarujących czytanie przynajmniej jednego wydania tytułu w ciągu poprzedzających 7 dni. Wielkość próby ogólnopolskiej: październik- grudzień 2013 r. N = 10 527.

Reklama zewnętrzna: dane na podstawie raportu IGRZ o wielkości przychodów wybranych spółek reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. Raport ten jest opracowany przez IGRZ w oparciu o faktyczne dane finansowe przekazywane przez wymienione podmioty i dotyczące rynku reklamy zewnętrznej definiowanego jako rynek out-of-home, obejmującego reklamę stacjonarną, mobilną i cyfrową.

Zasięg serwisów internetowych: dane dotyczące liczby użytkowników (real users), odsłon i odsłon mobilnych pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius i obejmują użytkowników w wieku 7 lub więcej lat, łączących się z serwerów znajdujących się na terenie Polski, i dotyczą domen przypisanych do Agory S.A. w prowadzonym przez Gemius SA Rejestrze Usługodawców i Grup Usługodawców. Dane dotyczące liczby użytkowników serwisów grupy Gazeta.pl audytowane są przez Gemius SA. Od kwietnia 2013 obowiązują nowe reguły łączenia witryn w grupy wydawców, według których grupa Gazeta.pl obejmuje wyłącznie serwisy internetowe przypisane przez Gemius SA w Rejestrze Usługodawców do Agory S.A. Tym samym wyniki nie są porównywalne z okresami poprzednimi. Od kwietnia 2013 zmianie uległa także metoda wyliczania wskaźnika użytkownicy (real users) - od podstawy szacowania odjęte zostały pliki cookies pochodzące z urządzeń mobilnych. Wskaźnikowi użytkownicy (real users) odpowiadają nowe wskaźniki odsłon i czasu niemobilnego, nie występujące w badaniu przed kwietniem 2013.

Sprzedaż biletów do kin: dane dotyczące sprzedaży biletów w kinach Helios są danymi księgowymi, raportowanymi zgodnie z pełnymi okresami kalendarzowymi. Dane dotyczące sprzedaży biletów są szacunkami grupy Helios sporządzanymi w oparciu o dane Boxoffice.pl na podstawie danych przekazywanych od dystrybutorów kopii filmowych. Sprzedaż biletów do kina raportowana jest w okresach, które nie są tożsame z kalendarzowym miesiącem kwartałem czy rokiem. Liczba sprzedanych biletów w danym okresie mierzona jest począwszy od pierwszego piątku danego miesiąca, kwartału czy roku do pierwszego czwartku przypadającego w następnym miesiącu, kwartale czy roku raportowym.

Udział w słuchalności radiostacji: dane pochodzą z badania RadioTrack przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown (wszystkie miejsca słuchania, wszystkie dni słuchania i wszystkie kwadranse); dla radiostacji muzycznych Agory w całej populacji i grupie wiekowej 15+ za okres październik-grudzień:: próba dla 2012: N = 21 048, dla 2013: N = 21 069.

Reklama w miesięcznikach: dane cennikowe dotyczące czasopism pochodzą z monitoringu Kantar Media; reklama komercyjna brandowa oraz teksty promocyjne; pominięto miesięczniki specjalistyczne; uwzględniono 116 tytułów w okresie styczeń - grudzień 2013 r.



Powrót

NEWSLETTER

Każdego dnia dzieje się u nas coś nowego.
Chętnie o tym opowiemy.

Wybierz :

Podanie adresu e-mail oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie newslettera zawierającego informacje na temat działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora w interesującym Panią/Pana obszarze. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Agora S.A. z siedzibą w Warszawie (00-732), ul. Czerska 8/10. Będą one przetwarzane w celu dostarczania zamówionego newslettera, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora. Zgodę można wycofać w każdym czasie poprzez kontakt z iod@agora.pl, jednak jej wycofanie nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Wycofując zgodę na otrzymywanie newslettera, rezygnuje Pani/Pan z otrzymywania wszystkich newsletterów korporacyjnych dotyczących działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w szczególności praw przysługujących osobom, których dane przetwarzamy, znajduje się w Polityce prywatności serwisu Agora.pl oraz w naszej Polityce transparentności.