Komunikat prasowy
Dziś rozpoczęła się "Misja 21" - multimedialny projekt "Gazety Wyborczej", Wyborcza.pl oraz serwisów miejskich na Gazeta.pl. 21 studentów dziennikarstwa z City University London przyjedzie wkrótce do 21 polskich miast, żeby sprawdzić, jak idą nam przygotowania do Euro 2012.
Na ile prawdziwe są stereotypy o Polakach i Polsce? Jacy jesteśmy w zetknięciu z obcokrajowcami? Czy da się u nas porozumieć w języku angielskim? - na te i inne pytania ma odpowiedzieć projekt "Misja 21".
Redakcja "Gazety Wyborczej" zaprosiła 21 studentów dziennikarstwa z londyńskiego City University do 21 największych miast w Polsce, w tym - do czterech miast-gospodarzy meczów Euro 2012. Studenci sprawdzą, jak Polacy przyjmują obcokrajowców, czy polecane atrakcje turystyczne naprawdę są warte zobaczenia i jak mogą ocenić nas goście przyjeżdżający na przyszłoroczne Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.
- Euro 2012 to nie tylko piłka i wielkie budowy. To największa impreza masowa, którą Polska organizuje od upadku komunizmu. Chcemy czy nie - będzie to wystawa naszych osiągnięć i porażek. Studenci dziennikarstwa City University London wydają się idealnymi królikami, żeby doświadczyć tego, co czeka za rok milion kibiców z całej Europy - mówi Grzegorz Piechota, szef akcji społecznych "Gazety Wyborczej".
- To wyjątkowa szansa dla 21 naszych najlepszych studentów, żeby zaangażować się w pracę reporterską w innym kraju - na taką możliwość wielu z nich mogłoby liczyć dopiero po rozpoczęciu na dobre swojej kariery dziennikarskiej - mówi George Brock, dziekan wydziału dziennikarstwa City University London, były wicenaczelny "The Times".
Projekt "Misja 21" obejmuje cykl artykułów publikowanych w ogólnopolskiej "Gazecie Wyborczej", a także we wszystkich wydaniach lokalnych "Gazety". Na
Wyborcza.pl powstał specjalny serwis gromadzący wszystkie informacje o akcji -
http://wyborcza.pl/misja21 oraz
http://misja21.pl . Goszczący w 21 miastach studenci będą dodatkowo dzielić się swoimi spostrzeżeniami na blogu
http://misja21.blox.pl , serwisach miejskich Gazeta.pl oraz w mediach społecznościowych: na Facebooku (
http://www.facebook.com/misja21 ) i Twitterze (
http://twitter.com/misja21 ). Internauci mogą też liczyć na zdjęcia i filmiki.
Media społecznościowe pełnią kluczową rolę w projekcie. - Uczymy naszych studentów o blogowaniu i mediach społecznościowych, aby zachęcić ich do tworzenia swoich blogów i profili. To z pewnością jeden ze sposób, w jaki dziennikarskie treści będą powstawać w przyszłości - tłumaczy Anna McKane, prodziekan dziennikarskich studiów dyplomowych na City University.
Studenci opisują dziś swoje przygotowania do wizyty w Polsce. Przylecą 18 czerwca, spędzą tu ponad tydzień - doświadczą m.in. uroczystości Bożego Ciała i festynów w noc świętojańską. Redakcja "Gazety" liczy, że spostrzeżenia i odkrycia studentów wywołają debatę w całym kraju, co jeszcze możemy zrobić, by lepiej przygotować się do Euro 2012.
Czytelnicy "Gazety" i użytkownicy internetu włączają się w "Misję 21" m.in. doradzając już dziś studentom, jak dojechać do miast, które wylosowali, gdzie nocować itp. 13 czerwca ruszy plebiscyt, w którym będą wybierane miejsca, jakie studenci koniecznie powinni zobaczyć, oraz te, których lepiej im nie pokazywać.
Start "Misji 21" wspiera autopromocja w mediach Agory - m.in. w "Gazecie Wyborczej", na portalu Gazeta.pl i serwisie
Wyborcza.pl . Partnerem radiowym jest RMF.
Przyjazd i pobyt studentów w Polsce współfinansuje Fundacja Agory.