"DługoWIECZNI" - trwa akcja społeczna "Gazety Wyborczej"

25.04.2016
A A A
Akcja 'Gazety Wyborczej'

Akcja 'Gazety Wyborczej'

Komunikat prasowy

"Gazeta Wyborcza" we współpracy m.in. z Fundacją Porozumienie Bez Barier Jolanty Kwaśniewskiej i U rzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego realizuje kolejne działania w ramach akcji "DługoWIECZNI". Już na początku maja br. na łamach "Gazety Wyborczej" będzie można przeczytać o samotności dojrzałego Polaka oraz o miastach przyjaznych starszym, a w dniach 8 i 9 maja br. na Śląsku odbędą się Senioralia, czyli piknik i kongres dla osób dojrzałych pod patronatem akcji.

Polskie społeczeństwo starzeje się w zastraszającym tempie. Jeszcze w 1990 r. 65 lat miał co dziesiąty Polak. Teraz już co siódmy, a za 40 lat w tym wieku będzie już co trzeci z nas. Zmieniająca się struktura demograficzna będzie ogromnym wyzwaniem dla gospodarki, polskich rodzin i społeczeństwa. Jakie role będą w tej nowej rzeczywistości odgrywać osoby starsze? - Nad tym już od 2015 r. zastanawiają się organizatorzy akcji społecznej "Gazety Wyborczej" pod hasłem "DługoWIECZNI".

W dniach 13 i 14 kwietnia br. w trakcie Konwentu Marszałków Województw RP, który odbył się w Szczyrku, szefowie wszystkich 16 województw zastanawiali się, jak sprostać wyzwaniom, przed którymi stoją ich regiony - jedną z najważniejszych kwestii była właśnie polityka senioralna.

"Gazeta Wyborcza" miała swój udział w tym wydarzeniu - 13 kwietnia br. odbyły się organizowane przez twórców akcji warsztaty dla urzędników Urzędów Marszałkowskich odpowiedzialnych za politykę senioralną oraz przedstawicieli Regionalnych Ośrodków Pomocy Społecznej. Udział w nich wzięli dr Robert Błaszczak - kierownik Klinicznego Centrum Medycznego Seniora Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Łodzi oraz wolontariuszka seniorka Halina Pisarek, a także Katarzyna Staszak - redaktorka naczelna tygodnika "Tylko zdrowie".

Po warsztatach, na bazie pomysłów zebranych w trakcie pracy, powstał dokument z rekomendacjami dotyczącymi polityki senioralnej w regionach, który został złożony na ręce marszałków. Pośród 18 wypracowanych rekomendacji z nalazły się m.in. pomysły s tworzenia mobilnych gabinetów medycznych, realizacji kampanii informacyjnych przygotowujących do starości najmłodszych (uczniów szkół podstawowych), a także s zkoleń dla liderów, którzy zachęcą osoby starsze do wyjścia z domów.

Warsztaty zorganizowane w ramach akcji "DługoWIECZNI" odbiły się szerokim echem, temat chętnie podjęły też lokalne wydania "Gazety Wyborczej".

Już w najbliższych dniach o akcji "DługoWIECZNI" będzie można przeczytać na łamach ogólnopolskiej "Gazety Wyborczej". W środę, 27 kwietnia br. w wydaniu ukażą się teksty o samotności dojrzałego Polaka: wdowcach, wdowach, opuszczonych, zamkniętych w domach i skazanych na samotność osobach starszych - jak to wpływa na psychikę i ciało oraz jak to ma się do społeczeństwa w innych krajach, cz ęsto o wiele bardziej aktywnych niż to w Polsce.

W kolejnym tekście - 7 maja br. - redakcja sprawdzi, co starszym Polakom oferują miasta. Pokaże przyjazne im miejsca - z dobrą infrastrukturą i zastanowi się, jak powinno wyglądać planowanie budżetów miejskich pod kątem odpowiadania na potrzeby tej grupy osób.

Dodatkowo, 8 i 9 maja br. odbędą się Senioralia. "Gazeta Wyborcza" i akcja społeczna "DługoWIECZNI" są patronem medialnym tego wydarzenia. Już teraz organizatorzy akcji serdecznie zapraszają wszystkich zainteresowanych - osoby dojrzałe, a także ich rodziny do Chorzowa. Na 8 maja br. (niedziela) zaplanowany jest piknik w Parku Śląskim, a 9 maja (poniedziałek ) odbędzie się Kongres Obywatel-Senior. Działania realizowane są we współpracy z katowickim oddziałem "Gazety Wyborczej" oraz z zespołem tygodnika "Tylko zdrowie", kierowanym przez Katarzynę Staszak.

Partnerem akcji jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

Akcję społeczną "DługoWIECZNI" z początkiem 2015 r. wspólnym komentarzem zapoczątkowali: Jolanta Kwaśniewska, prezes Fundacji Porozumienie bez Barier, Juliusz Braun, ówczesny prezes TVP, Jurek Owsiak, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy oraz Jarosław Kurski, pierwszy zastępca redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej".

W tym roku działania w ramach akcji " DługoWIECZNI" skupiają się na trzech obszarach tematycznych: w olontariat na emeryturze, profilaktyka zdrowotna - rozumiana nie tylko jako indywidualne dbanie o swoje zdrowie, ale też aktywność fizyczna, oraz przeciwdziałanie gettoizacji.

Koncepcja działań powstała w dziale Projektów specjalnych i akcji społecznych "Gazety Wyborczej". Koordynatorem redakcyjnym akcji jest Iwona Pawluk, iwona.pawluk@agora.pl .

Więcej o akcji społecznej DługoWIECZNI: http://wyborcza.pl/0,147461.html

Wyborcza - serwisy internetowe