Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE
Tool-1

Z ostatniej chwili


WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA  W 3. KWARTALE 2023 R.

AGORA, STRONA GłóWNA, NAJNOWSZA AKTUALNOść (TOOLBAR)

WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA W 3. KWARTALE 2023 R.

więcej
Tool-3
0

Schowek

(
0
)
Notowania

Notowania

Spółka

AGO

Kurs akcji [PLN]

11,38 zł

Zmiana[PLN]

-0,7%

Do pobrania

Tool-7

Dane spółki

AGORA S.A.
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

AGO -0,7%
mWIG40 -1,94%
WIG-MEDIA 0,43%

Regon: 11559486
Numer KRS: 59944
NIP: 526-030-56-44

Tool-4

22 lutego 2013 / 07:32

Wyniki finansowe Grupy Agora za 4 kwartał 2012

Komunikat prasowy

Wyniki finansowe Grupy Agora za 4 kwartał 2012 r.



mln zł4 kw. 2012*4 kw. 2011zmiany r/r1-4 kw. 2012*,**1-4 kw. 2011zmiany r/r
Przychody309,6335,9(7,8%)1138,61234,6(7,8%)
Koszty312,7328,5(4,8%)1151,71182,7(2,6%)
EBIT(3,1)7,4-(13,1)51,9-
Zysk/strata netto0,69,7(93,8%)(8,1)43,8-
Przypadający na:akcjonariuszy jednostki dominującej(0,1)9,0-(9,0)42,0-
Marża EBIT(1,0%)2,2%(3,2pkt%)(1,2%)4,2%(5,4pkt%)
EBITDA20,929,9(30,1%)80,7144,7(44,2%)
EBITDA operacyjna121,630,8(29,9%)83,2154,4(46,1%)
Marża EBITDA operacyjna17,0%9,2%(2,2pkt%)7,3%12,5%(5,2pkt%)


* W wyniku weryfikacji długoterminowych prognoz finansowych poszczególnych segmentów biznesowych Grupy, przeprowadzonych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, w Grupie dokonano odpisów aktualizujących w łącznej wysokości 17,6 mln zł, które obciążyły jej wyniki za 4 kw. 2012 r. Dodatkowo, na wyniki Grupy w 4 kw. 2012 r. miał wpływ koszt zwolnienia grupowego w Agorze Poligrafii Sp. z o.o., który obciążył wynik Grupy kwotą 0,3 mln zł.

** W 3 kw. 2012 r. wyniki Grupy obciążył koszt zwolnienia grupowego w Agorze S.A. w wysokości 9,2 mln zł. Łącznie koszty zwolnień grupowych i odpisy aktualizujące obciążyły wynik Grupy w 2012 r. kwotą 27,1 mln zł.



Dane za 1-4 kwartał 2012 r. (porównanie r/r):



Według szacunków Grupy wydatki na całym rynku reklamy wyniosły około 7,5 mld zł (spadek o prawie 5%).

Przychody Grupy wyniosły 1138,6 mln zł (spadek o 7,8%), w tym sprzedaż reklam wyniosła 636,3 mln zł (spadek o 9,8%), sprzedaż wydawnictw wyniosła 152,7 mln zł (spadek o 20,8%), pozostała sprzedaż wzrosła o 13,5% do 215,6 mln zł, a sprzedaż biletów do kin wyniosła 134 mln zł (spadek o 8,4%).

Koszty operacyjne netto Grupy spadły o 2,6% do 1 151,7 mln zł pomimo tego, że koszty zwolnień grupowych w Agorze S.A. i Agorze Poligrafii Sp.z o.o. obciążyły wynik Grupy kwotą 9,5 mln zł, a koszty odpisu aktualizującego wartości aktywów trwałych w 4 kw. 2012 r. obciążyły wynik Grupy kwotą 17,6 mln zł. Oszczędności na kosztach operacyjnych wynikają głównie z ograniczenia wydatków na reprezentację i reklamę (o 29,5%) oraz z niższych niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanych w instrumentach finansowych.

EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosła 83,2 mln zł, a strata netto wyniosła 8,1 mln zł. Po wyeliminowaniu kosztów związanych ze zwolnieniami grupowymi i zdarzeń jednorazowych EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosłaby 110,3 mln zł, wynik operacyjny EBIT byłby pozytywny i wyniósłby 14 mln zł, a zysk netto Grupy wyniósłby 13 mln zł .

Marża EBITDA operacyjna2 segmentu Prasa Codzienna (Gazeta Wyborcza, Metro, Projekty Specjalne, pion Druku Agory S.A. i Agora Poligrafia Sp. z o.o.) wyniosła 17,3%. Po wyeliminowaniu kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym i zdarzeniami jednorazowymi wyniosłaby 19%.

Sprzedaż reklam w Gazecie Wyborczej3 wyniosła 202,9 mln zł (spadek o 20,8%), a sprzedaż egzemplarzy wyniosła 106,8 mln zł (spadek o 18,7%). Gazeta rozpowszechniała płatnie średnio 257 tys. egz., a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł ponad 36,5%.

Przychody pionu Prasa Bezpłatna4 ze sprzedaży reklam5 wyniosły 27,3 mln zł i obniżyły się o 10,2% przy rynkowym spadku wydatków na ogłoszenia wymiarowe w dziennikach o około 20%. Udział bezpłatnej gazety Agory w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł o 0,5 pkt% do prawie 5%, a wynik operacyjny EBIT2 pionu był pozytywny i wyniósł 2,8 mln zł.

Przychody segmentu Internet6 Agory wyniosły 114 mln zł, w tym przychody z reklam internetowych7 wyniosły 89,8 mln zł i wzrosły o 8,6%. Segment poprawił swój wynik operacyjny EBIT2 do poziomu 7,4 mln zł pomimo kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym, które obciążyły wynik segmentu w 3 kw. 2012 r. kwotą 1,2 mln zł. Po wyeliminowaniu tych kosztów wynik EBIT2 wyniósłby 8,6 mln zł. W grudniu 2012 r. serwisy grupy Gazeta.pl uzyskały zasięg 59,1%, co dało grupie Gazeta.pl trzecie miejsce wśród polskich portali.

Przychody segmentu Kino8 wzrosły o 0,6% do 205,1 mln zł. Liczba biletów sprzedanych w kinach Helios wyniosła ponad 7,7 mln sztuk i zmniejszyła się o około 7%, głównie w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, które wpłynęły na spadek frekwencji w kinach szczególnie w 2 kw. 2012 r. Segment odnotował zysk operacyjny na poziomie EBIT w wysokości 6,1 mln zł, a jego EBITDA operacyjna wyniosła 25,8 mln zł. Dzięki otwarciom 7 nowych multipleksów Helios zarządza obecnie drugą największą siecią kin w Polsce, obejmującą 31 scyfryzowanych kin w 28 miastach.

Przychody grupy AMS9 wyniosły 162,1 mln zł i zmniejszyły się o 7,4%, głównie w wyniku spadku przychodów w 2 kw. 2012 r. w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Wynik operacyjny EBIT segmentu wyniósł 4,2 mln zł, a EBITDA operacyjna1,10 sięgnęła 22,4 mln zł. Udział grupy AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wyniósł blisko 30%.

Segment Radio11 Agory zwiększył przychody o 2,3% do 88,1 mln zł, a jego EBITDA operacyjna1 wyniosła 5,6 mln zł. Radiostacje muzyczne Agory zwiększyły swój udział w słuchalności do poziomu 8,3% (wzrost o 1,3 pkt%).

Przychody segmentu Czasopisma wyniosły 65 mln zł (spadek o 13,7%), a koszty wyniosły 72,7 mln zł. Na wyniki segmentu wpłynął odpis aktualizujący, który obciążył je kwotą 12,4 mln zł i koszt zwolnienia grupowego w wysokości 0,5 mln zł. W rezultacie, w 2012 r. Czasopisma odnotowały stratę operacyjną na poziomie EBIT2 w wysokości 7,7 mln zł. Gdyby wyeliminować negatywny wpływ odpisu aktualizującego i koszt zwolnienia grupowego, wynik operacyjny EBIT2 segmentu byłby pozytywny i wyniósłby 5,2 mln zł.

Zatrudnienie etatowe w Grupie na koniec 2012 r. wyniosło 3085 etatów i było niższe niż rok wcześniej o 397 etatów. Liczba ta nie uwzględnia osób, którym zostało wręczone wypowiedzenie w ramach zwolnień grupowych, a których stosunek pracy jeszcze nie wygasł.



Wyniki rynkowe i finansowe przedsięwzięć Grupy Agora w 4 kw. 2012 r. (porównanie r/r):

GAZETA WYBORCZA

Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnim rozpowszechnianiem płatnym na poziomie 250 tys. egz. (spadek o 17,2%). Rozpowszechnianie płatne Rzeczpospolitej wyniosło 101 tys. egz. (spadek o 17,5%), Dziennika Gazety Prawnej - 72,6 tys. egz. (spadek o 14,8%), Faktu - 347 tys. egz. (spadek o 8,2%), a Super Expressu - 159 tys. egz. (spadek o 10,1%). Gazeta Wyborcza była najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym w Polsce docierając do 3,16 mln czytelników (10,5% zasięgu, CCS). Przychody Gazety z reklam3 wyniosły 49,4 mln zł (spadek o 25,8%), a jej szacowany udział w wydatkach na reklamę wymiarową w dziennikach wyniósł prawie 35,5 %. W 4 kw. 2012 r. Gazeta Wyborcza zaproponowała nową cześć magazynową Piątek Extra w swoich piątkowych wydaniach i przygotowała specjalny numer magazynu Ale Historia Extra poświęcony epoce napoleońskiej. Czytelnicy cyfrowej wersji Gazety otrzymali też dodatkowe, specjalnie przygotowane treści na święta. W wersji na iPada ukazał się poniedziałkowy tygodnik historyczny Ale Historia!, a użytkownicy tabletów i komputerów z systemem Windows 8 otrzymali aplikację pozwalającą na czytanie Gazety Wyborczej na tych urządzeniach. Profil Gazety Wyborczej na Facebooku zdobył ponad 100 tys. fanów, a Gazeta uzyskała nagrody - dwa wyróżnienia w konkursie European Newspaper Award dla najlepiej zaprojektowanych gazet oraz nagrodę Mediatory 2012 w kategorii ReformaTor dla akcji społecznej Energia Kobiet. Dziennikarze Gazety Wyborczej - Urszula Jabłońska i Wojciech Staszewski - zostali nagrodzeni w prestiżowym konkursie Grand Press.

METRO

Przychody pionu Prasa Bezpłatna4 ze sprzedaży reklam5 wyniosły 7,2 mln zł (spadek o 15,3%), a wpływy Metra z ogłoszeń wymiarowych były niższe o 18% przy rynkowym spadku wydatków na ogłoszenia wymiarowe w dziennikach o ponad 22%. Tym samym udział Metra w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł o prawie 0,5 pkt % do prawie 5%. Bezpłatny dziennik Agory uzyskał dobre wyniki czytelnictwa, docierając do 1,59 mln osób (5,3% zasięgu, CCS) i miał o 0,76 mln czytelników więcej niż Rzeczpospolita oraz o 1 mln czytelników więcej niż Dziennik Gazeta Prawna. Pion wypracował zysk na poziomie EBITDA operacyjna1,2 w wysokości 1 mln zł. W październiku 2012 r. ruszyła wersja mobilna portalu MetroMsn.pl, a marketerzy otrzymali nową, rozszerzoną ofertę reklamową tego serwisu.

PROJEKTY SPECJALNE

Przychody pionu Projekty Specjalne wyniosły 10,1 mln zł. Agora rozpoczęła wydawanie 1 serii wydawniczej i zaproponowała 18 projektów książkowych i muzycznych, sprzedając 0,3 mln książek i książek z płytami CD. Pion zanotował stratę operacyjną na poziomie EBIT2 w wysokości 2,1 mln zł, na którą wpłynęły m.in. odpisy aktualizujące wartość aktywów trwałych w wysokości 2,2 mln zł. W listopadzie 2012 r. pion Projekty Specjalne współorganizował wraz ze stołeczną redakcją Gazety Wyborczej 2. edycję Europejskich Targów Muzycznych Gazety Co jest Grane, w której uczestniczyło blisko 10 tys. osób.

INTERNET

Przychody segmentu Internet6 Agory wyniosły 31,3 mln zł, w tym przychody z reklam internetowych7 wzrosły o 0,8% do 25,5 mln zł przy rynkowym spadku wydatków na reklamę graficzną i e-mail marketing o około 3,5%. Przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach spadły o 28,1%. Koszty segmentu zostały obniżone o 3,4% do 28,2 mln zł, głównie w wyniku redukcji kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników o 11,5%. Segment wypracował wynik EBITDA operacyjna1,2 w wysokości 4,5 mln zł. W grudniu 2012 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wyniósł 59,1%, a liczba ich użytkowników sięgnęła 11,4 mln osób. Liczba odsłon mobilnych na serwisach grupy Gazeta.pl wyniosła 93,9 mln (wzrost o 96,5%), co dało grupie Gazeta.pl trzecie miejsce na rynku, a odsetek odsłon mobilnych na serwisach grupy Gazeta.pl wyniósł 8,6% i był najwyższy wśród polskich portali horyzontalnych. Od 4 kw. 2012 r. Agora na zlecenie firmy Microsoft dostarcza treści i zarządza zawartością aplikacji informacyjnych (tzw. Bing Apps) w polskojęzycznej wersji Windows 8. Sport.pl przygotował nową, innowacyjną aplikację na urządzenia mobilne z systemem Android, a liczba fanów jego profilu na Facebooku przekroczyła 100 tys. osób.

KINO

Przychody z działalności Heliosa wzrosły o 3% do 62 mln zł, a frekwencja w kinach spółki wyniosła ponad 2,3 mln widzów (spadek o 4,4%). Koszty działalności kinowej sięgnęły 57,1 mln zł, a wynik EBITDA operacyjna spółki poprawił się o 3% do 10,2 mln zł. W 4 kw. 2012 Helios uruchomił 4 kolejne kina: 7-salowy obiekt w Szczecinie, 6-salowy w Rzeszowie, 4-salowe kino w Bełchatowie i 7-salowe w Bydgoszczy. Łącznie w całym roku 2012 Helios otworzył 7 nowych multipleksów i stał się drugą największą siecią kinową w Polsce obejmującą 31 scyfryzowanych kin, w których znajduje się 166 sal kinowych i blisko 36 tys. miejsc siedzących.

REKLAMA ZEWNĘTRZNA

Przychody grupy AMS z reklam12 wyniosły 44,1 mln zł (spadek o 8,7%), a szacowany udział grupy AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wyniósł blisko 32%. Grupa AMS osiągnęła pozytywny wynik EBITDA operacyjna1,10 w wysokości 8,9 mln zł. W 4 kw. 2012 r. AMS zainstalował w Szczecinie pierwsze w Europie wiaty Open. Spółka w ramach 8. edycji swojego programu marketingu miejskiego Bramy Kraju zorganizowała konferencję Smart City. Sposób na inteligentne miasto i rozstrzygnęła 13. odsłonę konkursu Galerii Plakatu AMS pod hasłem Przemoc. Twoja sprawa. Biuro reklamy AMS zostało po raz trzeci z rzędu wybrane najlepszym zespołem sprzedaży spółek reklamy zewnętrznej w rankingu Media&Marketing Polska.

RADIO

Przychody segmentu radiowego z reklam13 wzrosły o 1,7% do 23,9 mln zł. Koszty segmentu Radio zostały obniżone o 6,1% do poziomu 21,5 mln zł, a jego EBITDA operacyjna1 wzrosła do 3,8 mln zł. Stacje muzyczne Grupy zwiększyły swój udział w słuchalności o 1,6 pkt% do poziomu 8,8%, uzyskując najlepszy od pięciu lat wynik pod względem udziału w słuchalności. W 4 kw. 2012 r. Radio TOK FM rozpoczęło nadawanie w 7 kolejnych miastach: Elblągu, Radomiu, Kielcach, Toruniu, Lublinie, Gorzowie Wielkopolskim i Płocku. Dzięki specjalnym aplikacjom serwis muzyczny tuba.FM został udostępniony na urządzeniach z systemem Windows 8 i w zaawansowanych modelach telewizorów Toshiba z dostępem do portalu Toshiba Places. Dzięki wspólnej akcji z Onet.pl pod hasłem Radio Onet nakręca Tuba.FM oferta muzyczna serwisu tuba.FM została też udostępniona użytkownikom portalu Onet.pl pod adresem Radio.onet.pl. Dziennikarka Radia TOK FM Anna Wacławik-Orpik dostała nagrodę w konkursie Grand Press w kategorii Wywiad.

CZASOPISMA

Przychody segmentu Czasopisma wyniosły 14,9 mln zł (spadek o 21,2%), w tym sprzedaż wydawnictw wyniosła 5,9 mln zł, a przychody z reklam5 wyniosły 9 mln zł. Udział czasopism Agory w wydatkach reklamowych w miesięcznikach sięgnął 10,4%. Wyniki segmentu zostały obciążone kosztem odpisów aktualizujących wartość wybranych tytułów prasowych w wysokości 12,4 mln zł, w związku z czym segment zanotował stratę na poziomie EBITDA operacyjna1,2 w wysokości 10,4 mln zł. Po wyeliminowaniu kosztów związanych z odpisami aktualizującymi EBITDA operacyjna1,2 Czasopism byłaby dodatnia i wyniosłaby 2 mln zł. W 4 kw. 2012 r. magazyn Kuchnia ukazał się w wersji na iPada, a Logo, Cztery Kąty i Ładny Dom zostały udostępnione na tabletach Samsunga. Cyfrowe wersje pism zostały wzbogacone o materiały dodatkowe, m.in. multimedia i galerie zdjęć. Zespół sprzedaży Czasopism Agory uzyskał wyróżnienie jako najlepsze biuro reklamy magazynów w corocznym rankingu przygotowywanym przez Media&Marketing Polska.



Perspektywy

RYNEK REKLAMY W 2013 R.

Obserwując bieżące prognozy sytuacji makroekonomicznej w Polsce i w Europie oraz ich konsekwencje dla rynku reklamy Spółka szacuje, że w 2013 r. wartość wydatków na rynku reklamy w Polsce skurczy się o około 5-8%. Internet i kino mogą być jedynymi mediami, w których reklamodawcy zwiększą swoje wydatki: w internecie (z uwzględnieniem wyszukiwarek) o około 2-5%, a w kinie o 0-3%. Największe ograniczenie wydatków reklamowych - o około 22-25% - może nastąpić w dziennikach, a wydatki reklamowe w czasopismach mogą spaść o około 13-16%. Reklamodawcy mogą ograniczyć wydatki reklamowe w telewizji o 7-10%, wydatki na nośnikach reklamy zewnętrznej mogą zmniejszyć się o około 3-6%, a na reklamę radiową o około 4-7%.

Szacunki dotyczące zmiany dynamiki wydatków reklamowych w poszczególnych mediach mogą być obarczone błędem, co jest związane ze znaczącą presją rabatową ze strony reklamodawców, brakiem wiarygodnych danych na temat średniej rynkowej wartości udzielanych rabatów oraz zmianami w sposobie korzystania z poszczególnych mediów i krótkimi okresami planowania kampanii reklamowych w poszczególnych mediach.

KOSZTY W 2013 R.

Grupa Agora będzie kontynuować restrykcyjną politykę kontroli wszystkich kosztów operacyjnych w celu szybszego reagowania na ewentualne zmiany w sytuacji gospodarczej kraju, a w szczególności na dalsze ograniczenia wydatków reklamowych w segmentach rynku, w których funkcjonują media Grupy.

Koszt usług obcych zależeć będzie w dużej mierze od kosztów odpłatności za kopie filmowe, kursu wymiany euro do złotego oraz kosztów pośrednictwa sprzedaży. Dodatkowo, na wzrost tej pozycji kosztowej mogą wpłynąć otwarcia nowych kin.

Spółka szacuje, że oszczędności na kosztach wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników z tytułu zwolnienia grupowego przeprowadzonego w Agorze S.A. i w Agorze Poligrafii Sp. z o.o. mogą wynieść w 2013 r. około 18 mln zł. Na wysokość kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników może wpłynąć także realizacja projektów rozwojowych w Grupie, w tym otwarcia nowych obiektów kinowych, ale również wcześniejsze projekty restrukturyzacyjne.

W 2013 r. Grupa planuje utrzymać koszty marketingu i promocji na poziomie zbliżonym do zeszłorocznych. Poziom tych wydatków zależy od dynamiki rozwoju poszczególnych mediów, liczby uruchamianych projektów, w tym nowych obiektów kinowych, a także od rynkowej aktywności i projektów konkurencji.

Wysokość kosztów materiałów i energii w 2013 r. zależy głównie od cen papieru, wolumenu produkcji i kursu wymiany euro do złotego. Na wysokość tych kosztów wpływ będzie miało także otwarcie 7 nowych kin w 2012 r. oraz dalszy planowany rozwój sieci Helios.

NAJWAŻNIEJSZE CELE GRUPY AGORA W 2013 R.

Budując plany na przyszłość, Grupa Agora musi brać pod uwagę zarówno zapowiadane spowolnienie gospodarcze, jak i fundamentalną transformację sektora mediów i jego modeli biznesowych.



W tym kontekście, Agora określiła następujące główne cele na rok 2013.

Chcemy przyspieszyć transformację cyfrową mediów Agory. W 2012 r. zbudowaliśmy cyfrowe wersje większości publikowanych przez nas wydawnictw. Czytelnicy mogą do nich dotrzeć poprzez najpopularniejsze platformy dystrybucyjne oraz dedykowane aplikacje, również mobilne. Gazeta Wyborcza była pierwszym polskim dziennikiem dostępnym na platformach z systemem Microsoft Windows 8, a Wysokie Obcasy Extra - pierwszym polskim magazynem w pełni dostosowanym do iPhone. Uruchomiliśmy także innowacyjną aplikację Sport.pl Live, która okazała się dużym sukcesem.

Chcemy zwiększyć zakres cyfrowych treści udostępnianych odpłatnie. Wzrost przychodów z ich sprzedaży oraz towarzyszących im reklam jest jednym z kluczowych zadań na najbliższe lata. Aby zrealizować ten cel, Grupa planuje wdrożenie niezbędnych rozwiązań technologicznych, które pozwolą lepiej zarządzać treściami cyfrowymi Grupy.

Chcemy rozwijać główne biznesy i poszerzać ich pola działalności w pokrewnych obszarach. W 2012 r. wzmocniliśmy swoją pozycję na rynku operatorów kinowych. W 2013 r. planujemy kolejny etap rozwoju sieci kin Helios, w tym uruchomienie czterech multipleksów. Dzięki obecności na tym rynku, Grupa Agora w 2012 r. rozpoczęła także działalność na rynku dystrybucji kinowej. W rezultacie, w 2013 r. na ekrany polskich kin wszedł film Drogówka w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego, który okazał się sukcesem frekwencyjnym. Agora była także koproducentem tego filmu. W 2013 r., w ramach działalności na rynku dystrybucji kinowej, planujemy wprowadzić do polskich kin kolejne produkcje filmowe.

Agora od lat wydaje książki, które cieszą się popularnością wśród czytelników. W 2012 r. uruchomiliśmy księgarnię internetową Publio.pl i zaoferowaliśmy czytelnikom książki w formie e-booków i audiobooków. Planujemy poszerzać ofertę wydawniczą Publio.pl oraz udostępnić użytkownikom aplikacje Publio.pl na czytniki i inne urządzenia mobilne z systemem operacyjnym iOS i Android.

Kolejnym celem na 2013 r. jest dostosowanie struktury organizacyjnej Grupy do nowego otoczenia rynkowego tak, aby zapewnić maksymalne wykorzystanie istniejących zasobów Grupy i efektywność finansową.

Utrzymanie dyscypliny finansowej jest niezbędne w obecnych warunkach gospodarczych i rynkowych. Jednocześnie, przyszłość zależy od skutecznej transformacji, która wymaga inwestycji w niezbędne zasoby, w tym technologiczne.

UWAGA: Powyższe dane finansowe Grupy pochodzą z komentarza zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za 4 kw. 2012 r. Obejmują one okresy styczeń - grudzień 2012 r. lub październik - grudzień 2012 r., zaś porównania mówią o dynamice w stosunku do analogicznych okresów 2011 r.



Przypisy:

1 z wyłączeniem niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanymi w instrumentach finansowych.

2 EBIT, EBITDA i EBITDA operacyjna dla Prasy Codziennej, Internetu i Czasopism wyliczane są po kosztach bezpośrednio przypisanych do danego segmentu operacyjnego Grupy, bez alokacji kosztów ogólnofirmowych Spółki (np. kosztów zarządu, większości kosztów pionów wspomagających Spółki), które są zawarte w pozycjach uzgadniających.

3 dane nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi segmentami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji. Podane kwoty uwzględniają tylko część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, Domiporta.pl, Komunikaty.pl oraz serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl) przypisaną drukowanemu wydaniu Gazety.

4 dane zawierają całkowite wpływy pionu Prasa Bezpłatna rozumiane jako wpływy z ogłoszeń oraz insertów w dzienniku Metro, przychody z akcji specjalnych realizowanych w ramach projektów specjalnych Metra oraz wpływy z akcji realizowanych przez mTarget.

5 dane nie zawierają przychodów i pełnych kosztów wzajemnej promocji pomiędzy różnymi działalnościami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.

6 segment Internet obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. oraz Sport4People Sp. z o.o.

7 dane nie zawierają pełnych przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi działalnościami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji. Dane uwzględniają eliminację wzajemnej sprzedaży pomiędzy pionem Internet, LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. i Sport4People Sp. z o.o.

8 segment Kino zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek: Helios S.A. i Next Film Sp. z o.o. (od 14 września 2012 r.) tworzących grupę Helios.

9 segment Reklama Zewnętrzna zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek AMS S.A. i Adpol Sp. z o.o., wchodzących w skład grupy AMS.

10 podane kwoty uwzględniają korektę reklasyfikacyjną amortyzacji wynikającą ze źródeł finansowania środków trwałych należących do grupy AMS.

11 segment Radio zawiera skonsolidowane pro-forma dane pionu radiowego w Agorze S.A., radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej TOK FM, wchodzących w skład Grupy Agora, czyli: 20 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających pod marką Roxy FM, radiostacji lokalnej oferującej muzykę w formacie AC (Adult Contemporary) oraz ponadregionalnej stacji TOK FM obejmującej 16 największych obszarów miejskich.

12 dane nie zawierają przychodów z promocji innych działalności Grupy Agora na nośnikach grupy AMS, jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.

13 dane obejmują sprzedaż własnego i obcego czasu antenowego związaną ze świadczonymi usługami pośrednictwa. Podane kwoty nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi działalnościami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.



Źródła danych:

Rynek reklamy: dane dotyczą reklam i ogłoszeń w sześciu mediach (prasa, radio, telewizja, reklama zewnętrzna, internet, kino). Agora skorygowała dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej oraz wartości wydatków na reklamę w kinach w 4 kw. 2011 r. O ile nie zaznaczono inaczej, dane dotyczące poziomu rynkowych wydatków na reklamę w prasie i radiu są szacowane przez Agorę z uwzględnieniem poziomu średniego rabatu i podawane są w cenach bieżących. Biorąc pod uwagę presję rabatową i wyprzedaż przez media czasów/powierzchni reklamowych, dane te mogą być obarczone pewnymi błędami, które będą korygowane na bieżąco. Dane dla prasy dotyczą jedynie ogłoszeń wymiarowych, z pominięciem insertów, ogłoszeń drobnych i nekrologów. Jako podstawę do szacunków użyto wydatków cennikowych z monitoringu Kantar Media i monitoringu Agory S.A.. Wydatki na reklamę w telewizji, kinie i w internecie oparte są na szacunkach domu mediowego Starlink; szacunki rynku telewizyjnego obejmują kwoty związane z emisją regularnej reklamy oraz sponsoringu, nie zawierają natomiast kwot związanych z telezakupami, product placement lub innymi formami. Szacunki rynku internetowego obejmują wydatki na reklamę graficzną (display), reklamę w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing), e-mail marketing i marketing afiliacyjny. Szacunki rynku reklamy zewnętrznej pochodzą z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

Sprzedaż dzienników: dane dotyczące liczby rozpowszechnianych egzemplarzy dzienników według Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy (ZKDP). Używane w niniejszej informacji pojęcie "rozpowszechnianie" oznacza "rozpowszechnianie płatne razem" z deklaracji składanych przez wydawców do ZKDP.

Czytelnictwo dzienników: dane o czytelnictwie dzienników pochodzą z Polskich Badań Czytelnictwa, badania realizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC na losowej, ogólnopolskiej próbie Polaków powyżej 15 roku życia. Użyto wskaźnika CCS - Czytelnictwa Cyklu Sezonowego informującego o odsetku respondentów deklarujących czytanie przynajmniej jednego wydania tytułu w ciągu poprzedzających 7 dni. Wielkość próby ogólnopolskiej: 4 kw. 2012 r. N = 12 010.

Zasięg serwisów internetowych: grupa Gazeta.pl obejmuje serwisy internetowe udostępniane pod domenami, których abonentem jest Agora, w tym serwisy partnerskie. Dane dotyczące liczby użytkowników (real users) pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius i obejmują użytkowników w wieku 7 lub więcej lat, łączących się z serwerów znajdujących się na terenie Polski, i dotyczą domen zarejestrowanych na Agorę. Dane dotyczące liczby użytkowników serwisów grupy Gazeta.pl audytowane są przez Gemius SA.

Reklama w miesięcznikach: dane cennikowe dotyczące czasopism pochodzą z monitoringu Kantar Media; reklama komercyjna brandowa; pominięto miesięczniki specjalistyczne; uwzględniono 118 tytułów w okresie 4 kw. 2012 r.

Reklama zewnętrzna: dane na podstawie raportu IGRZ o wielkości przychodów wybranych spółek reklamy zewnętrznej m.in: AMS S.A., BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of Home oraz Warexpo. Raport ten jest opracowany przez IGRZ w oparciu o faktyczne dane finansowe przekazywane przez podmioty współtworzące Izbę i dotyczące rynku reklamy zewnętrznej definiowanego jako rynek out-of-home, obejmującego reklamę stacjonarną, mobilną i cyfrową.

Udział w słuchalności radiostacji: dane pochodzą z badania RadioTrack przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown SMG/KRC (wszystkie miejsca słuchania, wszystkie dni słuchania i wszystkie kwadranse); dla radiostacji muzycznych Agory w miastach nadawania stacji Agory i grupie wiekowej 15+ za 4 kw.: próba dla 2011 n=10 477, dla 2012 n=10 442; za 1-4 kw.: próba dla 2011: n=41 982; dla 2012 n=41 896.

Sprzedaż biletów do kin: dane dotyczące sprzedaży biletów w kinach należących do sieci Helios są danymi księgowymi, raportowanymi zgodnie z pełnymi okresami kalendarzowymi.

Powrót

NEWSLETTER

Każdego dnia dzieje się u nas coś nowego.
Chętnie o tym opowiemy.

Wybierz :

Podanie adresu e-mail oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie newslettera zawierającego informacje na temat działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora w interesującym Panią/Pana obszarze. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Agora S.A. z siedzibą w Warszawie (00-732), ul. Czerska 8/10. Będą one przetwarzane w celu dostarczania zamówionego newslettera, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora. Zgodę można wycofać w każdym czasie poprzez kontakt z iod@agora.pl, jednak jej wycofanie nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Wycofując zgodę na otrzymywanie newslettera, rezygnuje Pani/Pan z otrzymywania wszystkich newsletterów korporacyjnych dotyczących działalności Agory S.A. oraz spółek z grupy kapitałowej Agora. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w szczególności praw przysługujących osobom, których dane przetwarzamy, znajduje się w Polityce prywatności serwisu Agora.pl oraz w naszej Polityce transparentności.